RC Servicecentrum: de dienstverlening van het RC in een nieuw jasje
Leo van der Weele
l.t.van.der.weele@rc.rug.nlHet RC, informatie- & communicatietechnologie, biedt alle denkbare diensten en producten aan op het gebied van de ICT: hardware, software en ondersteuning in ruime zin. Met het nieuwe RC Servicecentrum (RCSC), presenteert het RC de klant een nieuwe benadering voor de dienstverlening. Voor de eerstejaars is natuurlijk alles nieuw. Voor hen geeft dit artikel inzicht in de diensten die het RC biedt. Anderen willen we informeren wat er nou anders is geworden met het RCSC.
Diensten en producten
Wat is nieuw?
Wat is gebleven?
Dus ...
Diensten en producten
Alle denkbare diensten en producten op het gebied van ICT: wat betekent dat? Met een aantal word je als student of medewerker van de RUG direct geconfronteerd en daarvoor kun je terecht bij het RCSC. Je kunt een pc kopen, een zogenaamd instapmodel, een modern, krachtig apparaat of een laptop en ook randapparatuur: printer, scanner e.d. Je kunt software aanschaffen, zoals een tekstverwerker, een database-pakket of een spreadsheet. Voor veel software heeft de RUG een campuslicentie, waardoor de kosten minimaal zijn. Je kunt op het RC een cursus volgen in het Windows-besturingssysteem of in het gebruiken van een software-pakket. Er worden standaard-cursussen aangeboden voor het Windows-besturingssysteem, tekstverwerking, internet, mail, databases, spreadsheets, een presentatiepakket en statistiek. Maar ook kan een cursus 'op maat' worden gemaakt. Je kunt boeken en handleidingen kopen. De voor de standaard-software bij de RUG veelgebruikte boeken zijn direct leverbaar. Anderen kunnen worden besteld. Je kunt een OPRIT-abonnement nemen om het Internet op te gaan. Voor inlichtingen, het kopen van apparatuur en software, het inschrijven voor een cursus, het nemen van een abonnement en nog veel meer, kun je terecht bij het RCSC dat op werkdagen geopend is van 9.00 tot 17.00 uur. En als je een probleem hebt met het werken met de pc kun je de Helpdesk benaderen om het probleem op te lossen, ook 's avonds en in het weekend.
Van andere diensten ben je je waarschijnlijk minder bewust dat het RC ervoor zorgt. Bijvoorbeeld het netwerk van de RUG en de toegang tot het Internet. Het RC beheert ook de administratieve systemen van de RUG en het bibliotheeksysteem. Voor een klein aantal onderzoekers en studenten zijn de zeer krachtige rekencomputers ('high performance computing') en geavanceerde visualisatiesystemen van groot belang.
Wat is nieuw?
Wat betekent het RCSC, wat houdt voor de medewerker of student die al klant van het RC is het nieuwe in? 'One-stop-shopping', zegt de professional: je kunt voor alle diensten en producten terecht bij één loket. Er is bijvoorbeeld geen onderscheid meer tussen de algemene Helpdesk en de OPRIT-helpdesk. De ene Helpdesk die is gevormd behandelt nu alle problemen, dus ook van thuiswerkers. Dat heeft als voordeel dat je buiten de werkuren nu ook voor andere dan typische OPRIT-problemen hulp kunt krijgen.
Het RC toont één gezicht naar buiten, de verschillende afdelingen van het RC kunnen op een uniforme manier worden benaderd: de Helpdesk of de winkelbalie. Daar wordt gezorgd dat je vraag wordt behandeld of je probleem wordt opgelost, òf direct òf met hulp van een specialist. Die specialist wordt dan ingeschakeld door de Helpdesk. In het verleden moest de klant nog weleens binnen het RC op zoek naar de juiste plek om geholpen te worden. Tegenwoordig kun je met alle vragen terecht bij één aanspreekpunt. Het RCSC zegt het zo: 'klantvriendelijkheid door duidelijkheid: niet zoeken waar ik mijn probleem kwijt kan, nee gewoon naar de balie gaan of telefoneren of mailen'. Veel vragen kunnen overigens ook worden beantwoord door de vernieuwde web-site te raadplegen.
Ook de verkoopactiviteiten zijn meer geconcentreerd op één plaats. Voor de aanschaf van een groot (Unix)werkstation, een file-server of een geavanceerd harddisk-systeem, kan de klant nu terecht bij het RCSC.
Wat is gebleven?
Gebleven is dat het bij het RC gaat om kwaliteit en klantgerichtheid: de ICT-voorziening, het product, de oplossing van het probleem. Maar wel gaat het om steeds méér producten en steeds professioneler. Wat betekent nu kwaliteit? Ten eerste wordt de aangeboden apparatuur betrokken van erkende leveranciers, zowel de totale pc als de daarin opgenomen onderdelen. Daarop wordt drie jaar garantie gegeven. Ook buiten de garantieperiode kun je uiteraard voor reparatie van de apparatuur terecht bij het RCSC.
De pc kun je zelf uit componenten laten samenstellen, maar je kunt ook een compleet systeem aanschaffen. Dit wordt kant-en-klaar geleverd: voorzien van besturingssysteem, modem of ISDN en applicatie-software. En je kunt desgewenst de bestanden van je oude pc laten overzetten. Kortom: dezelfde thuiswerkplek maar dan met moderne, krachtiger apparatuur en je kunt direct aan de slag. De printer en scanner of de CD-burner kun je erbij aanschaffen. Desgewenst wordt alles thuis bezorgd en geconfigureerd.
Het RCSC biedt naast de kwaliteit van de apparatuur nog andere meerwaarde. Software waarvoor de RUG een licentie heeft, zoals Word, Access, Excel, PowerPoint en SPSS, kan tegen een lage prijs worden aangeschaft, op CD-ROM of kant-en-klaar geïnstalleerd. Ondanks goede apparatuur, gebruiksvriendelijke software en een juiste scholing, zul je toch problemen bij het gebruik van de ICT tegenkomen. Voor alle ICT-problemen kun je bij de Helpdesk terecht. De Helpdesk is bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 22.00 uur en in het weekend van 10.00 tot 18.00 uur. En als de Helpdesk er niet uitkomt, wordt het probleem voorgelegd aan een specialist. Die zijn er op elk denkbaar terrein van de ICT: MS Windows, Unix en Linux, datacommunicatie, Internet, tekstverwerking, databases, spreadsheets, presentatie-methoden, statistiek, wiskunde, visualisatie, software-ontwikkeling. Desgewenst kunnen ook complete applicaties voor je worden ontwikkeld, zoals tekst-sjablonen, een database, een statistische analyse of een web-site. Maar ook voert het RC hele automatiseringsprojecten uit: een netwerk, servers, pc's, randapparatuur, software, scholing, ondersteuning. De logistiek van grote pc-privé-acties kan aan het RC worden toevertrouwd, zoals bij de recente thuis-pc-regeling van de RUG is bewezen.
Dus ...
Kom eens kijken bij het RC, Landleven 1 op het Zernikecomplex of bekijk onze web-site: www.rug.nl/rc/organisatie/pictogram/archief/rc. Vanaf deze homepage kun je doorklikken naar het RCSC en andere diensten van het RC.