Het succes van MOOCs en online onderwijs
Toen Tom Spits samen met zijn echtgenote, een Rosalind Franklin Fellow, in de VS terechtkwam, richtte hij zich een jaar lang op onderwijskunde en online onderwijs. Dat komt nu goed van pas in zijn functie als MOOC-coördinator bij de afdeling Educational Support and Innovation (ESI) van de RUG.
Wat is een MOOC?
‘MOOC staat voor Massive Open Online Course. Het zijn online cursussen die wereldwijd gratis worden aangeboden en zo voor duizenden cursisten tegelijk toegankelijk zijn. De RUG heeft inmiddels 18 MOOCs gepubliceerd op digitaal onderwijsplatform FutureLearn.’
Wat is het verschil tussen een MOOC en ander online onderwijs?
‘Een MOOC is vergelijkbaar met andere online onderwijsvormen, alleen zijn er vanwege het grote aantal cursisten een aantal beperkingen. Een docent kan niet alle vragen beantwoorden of iedereen van feedback voorzien, dus moet je gebruik maken van feedback van medecursisten en geautomatiseerde feedback. Een grote groep heeft ook voordelen: er is bijvoorbeeld altijd wel iemand die het antwoord weet op een vraag van een ander. Andere voordelen van MOOCs zijn dat het mooi afgeronde bundels van kennis zijn die je kunt doen wanneer het jou uitkomt en waar je uithaalt wat je nodig hebt. Nadeel van deze vrijblijvendheid is dat je zelf gemotiveerd moet zijn en dat afhaken makkelijk is en zonder consequenties. Meer dan vijftig procent van de cursisten maakt de MOOC niet af.’
Waarom maakt de universiteit MOOCs?
‘Toen ik begon in 2014 was het vooral om kennis op te doen. Kunnen MOOCs iets betekenen voor het verbeteren van het on-campus onderwijs? Daarnaast was het bedoeld om toponderzoek van de RUG te delen met de wereld. Global branding dus. Nu merken we dat MOOCs goed als aanvulling kunnen dienen op de theorie van het on-campus onderwijs en dat het blended learning (online onderwijs en contactonderwijs) ondersteunt. Toch is het volledig integreren van een MOOC in het onderwijs lastig omdat het zelden 100% past of omdat de timing niet aansluit.’
Denk je dat online onderwijs het hoger onderwijs verbetert?
‘Ja! Het is een ideaal middel om interactief onderwijs te stimuleren of samenwerking (gelijktijdig maar ook vooral asynchroon) makkelijker te maken. Samen online aan een product werken is veel makkelijker dan af te moeten spreken op een bepaalde tijd en plaats. Daarnaast kun je bepaalde stof of uitleg in een korte video hergebruiken waardoor studenten dat deel van de uitleg niet meer in de les hoeven doen en er tijdens de contacturen meer tijd is voor vragen stellen, discussie en toepassing. Belangrijk is ook dat de techniek in dienst staat van het onderwijs en niet doel op zich is. Face-to-face onderwijs zal altijd nodig zijn, maar online onderwijs kan dat zeker versterken.’
Kun je in een paar zinnen beschrijven hoe een MOOC gemaakt wordt?
‘Een MOOC maken duurt ongeveer tien tot twaalf maanden. Samen met de docenten besteden we in het begin veel tijd aan het nadenken over de doelgroep en hoe we het onderwerp voor hen aantrekkelijk kunnen aanbieden. Docenten moeten ook leren snijden in het detailontwerp, want je hebt vaak maar maximaal 16 uur studielast in te vullen. Daarnaast zijn storyboards schrijven en gefilmd worden vaak nieuwe vaardigheden. Best spannend, maar met een beetje coaching staan de docenten er altijd, waardoor Groningen een zeer goede reputatie heeft wat betreft de kwaliteit van de MOOCs. Zo staan er twee in de Class Central top-100 van alle duizenden MOOCs die tot nu gemaakt zijn.’
Welke MOOCs zijn het meest succesvol, enig idee hoe dat komt?
‘Vanwege de invoer van de General Data Protection Regulation was onze cursus Understanding the GDPR enorm succesvol onder professionals. Er was een noodzaak voor hen om zich bij te scholen en dat zorgde voor erg veel aanmeldingen. Ook onze Young People and their Mental Health is het vermelden waard. Zelfs de tiende run had meer dan 4.000 inschrijvingen. Daarnaast is Introduction to Dutch met inmiddels bijna 180.000 inschrijvingen een ongekend succes. Dat had niemand van tevoren verwacht.’
Hoe doen we het landelijk, qua aanbod en deelnemers?
‘Universiteiten als de Delft en Leiden hebben veel meer geïnvesteerd en hebben dus een veel groter bereik en portfolio. Relatief doen we het echter uitzonderlijk goed. We produceren elk jaar twee of drie cursussen en qua deelnemers hebben we inmiddels 475.000 bereikt. Dat is toch een indrukwekkend aantal.’
Waarover zouden we zeker nog een MOOC moeten maken?
‘Een MOOC met Ben Feringa zou het wereldwijd goed kunnen doen, maar ook een meer niche onderwerp als doofblindheid zou bij de RUG passen omdat we met Marleen Janssen de enige leerstoelhouder van de wereld hebben op dit gebied. De komende twee jaar zijn we in ieder geval bezig met nog acht MOOCs, onder meer over medische geletterdheid en over computational social science.’
Meer informatie
- Contact: Tom Spits
- Onze online cursussen
Laatst gewijzigd: | 04 oktober 2024 12:17 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...