Groningen biedt ruimte aan eerste Blockchain Fieldlab van Nederland
Groningen Digital City was Groningen Blockchain City voor 1 dag
Met ruim 250 deelnemers en Blockchain experts uit Nederland, België, Italië, Spanje, Engeland, Australië en de Verenigde Staten is dinsdag 5 september op de Rijksuniversiteit Groningen de conferentie ‘Blockchain in Education’ (BCINED2017) gehouden. Op deze conferentie vol digitale toekomstmuziek is door een samenwerkingsverband van Noord-Nederlandse organisaties het initiatief van een eerste ‘Blockchain Fieldlab Education’ gelanceerd; een ICT-laboratorium voor het bedenken, maken en uitproberen van blockchaintoepassingen in het (hoger) onderwijs.
Wat betekent dit voor financiering van het onderwijs? En voor een leven lang leren? Op die vragen hebben de experts en deelnemers aan de #BCINED2017 conferentie vandaag onder leiding van dagvoorzitter en universiteitsbestuurder Jan de Jeu een antwoord gezocht. Door de in het Academiegebouw verzamelde experts zijn zeer concrete en uitvoerbare acties voorgesteld om snel en voortvarend deze vragen te beantwoorden.
In aanloop naar de conferentie vormde zich een samenwerkingsverband van DUO/MinOCW, Quintor, Groningen Declaration Network (GDN), Stichting ePortfolio Support (StePS), TNO en Rabobank Groningen, en dit is de initiatiefnemer van het Blockchain Fieldlab Education in Groningen. In het Fieldlab worden in overleg met de Rijksuniversiteit Groningen, de Ministeries van EZ en OCW en de Dutch Blockchain Coalition de noodzakelijke regionale, nationale en internationale experts en expertise bij elkaar gebracht. De verwachting is dat deze activiteiten in de toekomst nieuwe hoogwaardige werkgelegenheid en bedrijvigheid in Groningen gaan opleveren. ICT-bedrijf Quintor is de 'penvoerder' van het samenwerkingsverband.
Het eerste project waar onderzoek naar wordt gedaan in het Fieldlab is “StudyBits”. De doelstelling hiervan is om het voor iedereen, ook internationaal, mogelijk te maken om:
- zijn/haar (deel)diploma’s, certificaten en andere (onderwijs)informatie uit nationale registers onomstotelijk vastleggen via Blockchaintechnologie;
- partijen uit onderwijs en werkgevers/bemiddelaars op eenvoudige wijze toegang geven tot deze informatie via Blockchaintechnologie.
Het Blockchain Fieldlab gaat zich verder richten op een masterclass Blockchain in Groningen, en wil de mogelijkheden verkennen voor verdere innovaties op het gebied van Blockchain in het onderwijsveld.
Laatst gewijzigd: | 04 oktober 2024 12:17 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...