Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinX Science LinX nieuws

Gezondheid en technologie

Onderzoekers onthullen hoe vetachtige moleculen van tuberculose-bacterie de afweer prikkelen
Gepubliceerd op:27 september 2023

Een internationaal team van wetenschappers heeft een methode ontwikkeld om duizenden vetachtige moleculen van de TB-bacterie te identificeren die effect hebben op het menselijke afweersysteem.

De ontbrekende schakel die simpele eiwit sequencing mogelijk maakt?
Gepubliceerd op:18 september 2023

Giovanni Maglia heeft een methode ontwikkeld om eiwitten door een nanoporie te transporteren.

Nieuw doelwit voor antibiotica in strijd tegen 'ziekenhuisbacterie'
Gepubliceerd op:11 juli 2023

Biofysica Adéla Melcrová van de Rijksuniversiteit Groningen ontdekte samen met een team van collega’s dat relatief nieuw antibioticum AMC-109 het celmembraan van een bacterie aanvalt door de structuur ervan te verstoren. Dit is anders dan wat de meeste antibiotica doen, en geeft mogelijkheden voor nieuwe medicijnen en nieuwe behandelingen.