Mobiele ‘augmented reality’ spellen voor scholieren
Spellen maken die de echte wereld voorzien van extra digitale informatie. Dat is het doel van UMARG - Using Mobile Augmented Reality Games (gebruik van mobiele ‘aangevulde realiteit’ spellen). Via dit internationale Erasmus+ project van Science LinX en het Institute for Science Education and Communication (ISEC) van de faculteit Science and Engineering van de RUG kunnen leerlingen belangrijke competenties ontwikkelen door lessen te volgen over duurzame ontwikkeling. Het is een samenwerkingsproject met partners uit Roemenië, Griekenland en Cyprus.
Doel van het UMARG project is om nieuw lesmateriaal te ontwikkelen, te gebruiken en te evalueren. Dit materiaal is gericht op de ontwikkeling van digitale- en burgerschapscompetenties via lesmateriaal over duurzame ontwikkeling. Het project sluit zo aan bij de duurzaamheidsagenda voor 2030 van de Verenigde Naties, waarin doelen zijn geformuleerd rond drie domeinen van duurzame ontwikkeling: economisch, sociaal en milieu.
Digitale laag
Mobiele augmented reality spellen zijn te spelen in de echte wereld, ondersteund door digitale apparaten als tablets of smartphones, die een digitale laag toevoegen. De spellen brengen de speler dus niet in een digitale wereld, maar vormen een aanvulling op de gewone wereld door die te voorzien van digitale informatie, netwerken en communicatiemogelijkheden.
Om de resultaten van dit project te tonen is op 25 november een hybride bijeenkomst voor de partners georganiseerd vanuit Groningen. Er waren veertig deelnemers, waaronder wetenschappers, curriculum-ontwikkelaars en docenten. Op de bijeenkomst waren presentaties te zien over het gebruik van augmented reality, de ontwikkeling van lesmethoden en het gebruik van digitale gereedschappen en open source platforms zoals spellenplatform Tale Blazer. Ook zijn er voorbeelden getoond van het gebruik van dit soort spellen op scholen.
Uitkomsten
De uitkomsten van het project zijn gratis beschikbaar gesteld in Engels, Grieks, Roemeens en Nederlands via een speciale website:
- Augmented reality producten voor middelbaar onderwijs, waaronder 30 spellen
- Een raamwerk voor het ontwerp van lesmethoden
- Een onderzoeksrapport over de toepassing en de impact van de lesmethoden op de ontwikkeling van digitale- en burgerschapscompetenties bij leerlingen
- Een MOOC die bestaat uit vier modules, bedoeld voor het onderwijs aan docenten:
- Module 1: Stimuleren van digitale- en burgerschapscompetenties in de context van duurzame ontwikkeling
- Module 2: Introductie in augmented reality technologie
- Module 3: Ontwerp, ontwikkeling en gebruik van Mobile Augmented Reality Games door docenten, met als doel de digitale- en burgerschapscompetenties van leerlingen te ontwikkeling
- Module 4: Ontwikkeling van leerpaden voor Mobile Augmented Reality Games
Meer informatie over dit project is te vinden op de UMARG website.
Voor docenten op middelbare scholen of in het hoger onderwijs die geïnteresseerd zijn in de resultaten van dit project kunnen contact opnemen met Lucy Avraamidou, porjectcoördinator namens de RUG.
Laatst gewijzigd: | 01 december 2021 12:00 |
Meer nieuws
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
21 mei 2024
Uitslag universitaire verkiezingen 2024
De stemmen zijn geteld en de uitslag van de universitaire verkiezingen is binnen!