Onderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Science LinX Science LinX nieuws

OntdekDag: zingende melkpakken en Gerrit de pissebed

27 augustus 2020

Hoe zou je wereld eruitzien als jij een pissebed bent, of een vlinder? Dat hebben nieuwsgierige kinderen woensdag 12 augustus ontdekt tijdens de OntdekDag op het Suikerterrein. (Verslag onder de foto's)

Door het maken van een 360° filmpje kropen zij in de huid van hun zelfontworpen diertje. Het decor werd gemaakt van takken, gras, hout, stenen en wat er maar te vinden was buiten. Gerrit de pissebed bijvoorbeeld, kreeg een luxe villa met een vlinder en auto’s. En de miniwolfjes Luni, Luna en Wolfje een prachtige tuin om in te spelen. In de gemaakte filmpjes leek een klein steentje wel een berg en een grassprietje bleek reusachtig.

Naast een filmpje, konden de kinderen ook muziek van insectengeluiden maken. Met melkpakken! In ieder melkpak zit een sensor die het pak identificeert. De kinderen konden een zelfverzonnen 'insectengeluid' maken dat werd opgenomen en gekoppeld aan hun melkpak. De geluiden 'in' de melkpakken werden vervolgens achtter elkaar afgespeeld via de Muziekmaakmachine. Naast insectengeluiden zijn er ook allerlei andere geluiden ingezongen.

Prooi

Na dit muzikale intermezzo was het tijd voor de volgende interactieve installatie, het evolutiespel EVOLVE. Getooid met een bril met gekleurde glazen en vrolijke veren speelden de kinderen dat ze vogels waren, op zoek naar eten. Het voedsel bestond uit gekleurde schijfjes op een lichtgevend speelbord. De prooi vangen was niet altijd eenvoudig, alleen met de juiste kleur bril was die zichtbaar! Belangrijk in het spel is dat het licht van kleur verandert, waardoor er ‘selectie’ is: de vogels kunnen alleen voedsel vinden als de kleur van hun bril de juiste is. Door EVOLVE ervoeren kinderen wat evolutie inhoudt.

Tot slot gingen de deelnemers op insectenexpeditie in de Vloeivelden achter het Suikerterrein. Tussen het gras, onder een steen, op een bloem… op allerlei plekken vingen de kinderen insecten, die ze onder een microscoop tot in detail konden bewonderen.

(meer onder de video)

De OntdekDag is een activiteit binnen het project 'Talentontwikkeling in Leerecosystemen'  en georganiseerd op initiatief van Science LinX, bedrijvenvereniging WEST, Stadjerspas, MOBi en Broedplaats de Campagne. Met de OntdekDag wil de organisatie kinderen nieuwsgierig maken en vanuit dat startpunt talenten laten ontwikkelen op het gebied van wetenschap, natuur en technologie.

Laatst gewijzigd:24 september 2020 16:14