Fysica 2017: 3D printen en VR in het onderwijs
Dit jaar organiseerde de Nederlandse Natuurkunde Vereniging hun jaarlijks symposium in de Oosterpoort in Groningen onder de naam Fysica 2017. Naast lezingen over het laatste natuurkundig onderzoek, een keynote van Ben Feringa en een ‘Physics meets Art’ avondprogramma, was er ook aandacht voor nieuwe technieken die ook in het onderwijs belangrijk kunnen zijn.
Met name de 3D printer en Virtual Reality werden behandeld en elk van de ruim 300 bezoekers kreeg een VR bril (Google cardboard) uitgedeeld bij binnenkomst. ​Met deze VR bril konden ze 360 graden filmpjes kijken en in dezelfde ruimte staan als de molecuul-remmer van professor Steven Hoekstra en de nanocar van RUG-Nobelprijswinnaar Ben Feringa. Zo konden bezoekers een inzicht krijg hoe VR als communicatiemiddel gebruikt kan worden, zowel voor eigen onderzoek als in het onderwijs.
Dankzij een samenwerking met Science LinX heeft het Fablab in Groningen veel ervaring opgedaan met het inzetten van 3D printers in het onderwijs. Tijdens de parallelle sessies deelde Winand Slingenbergh de grootste valkuilen met natuurkunde docenten uit het hele land. In de tweede helft van de sessie was er een infomarkt waar het publiek in gesprek kon gaan met leraren, studenten en alumni om meer te leren over lopende projecten en mogelijkheden voor het ondersteunen van docenten via de Docent Ontwikkel Teams van Netwerk Noord.
Trombone
Ook was er de mogelijkheid om met een HTC Vive iets te ontwerpen in een Virtual Reality omgeving. Hoewel deze hardware momenteel nog te duur is om in het onderwijs in te zetten, waren de genodigden blij met de kans om te zien wat er in de toekomst mogelijk zal zijn.
Nog kort wat andere presentaties tijdens Fysica 2017: Jan van der Schans (docent) kwam vertellen over de laatste ontwikkelingen met de eLABs, labs met 3D printers en lasersnijder voor het O2G2 scholennetwerk van Groningen. Jan Bakker (RUG alumnus) legde uit hoe hij 3D printers had gebruikt om mondstukken voor een trombone te printen. Siebren van Schueren (leerling technasium) is bezig is om lenzen voor infrarood telescopen te maken in atypische vormen via 3D printen. Thijs van Beers (leerling technasium) deelde zijn stage ervaring bij de Digital Art Factory in Assen en de app die hij heeft geschreven die modellen kan exporteren uit een 3D teken omgeving in VR.
De ontwikkelingen omtrent 3D printen en VR gaat razendsnel en advies is al vrij snel achterhaald, om op de hoogte te blijven over het inzetten van deze technieken in het onderwijs is het aangeraden om aan te sluiten bij de events uit de Netwerk Noord agenda.
Verslag: Winand Slingenbergh
Laatst gewijzigd: | 02 mei 2017 10:04 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...