Project IRRESISTIBLE: Workshop Exhibit Design in Lissabon
Hoe maak je een goede wetenschappelijke tentoonstelling? Hoe maak je een expositie interactief? En hoe doe je dat binnen een school, waar vaak maar beperkte middelen beschikbaar zijn? Deze vragen stonden centraal binnen een tweedaagse workshop, georganiseerd door het Institute of Education van de Universiteit in Lissabon. Science LinX medewerker Eva Teuling was een van de deelnemers en maakte een verslag.
De workshop vond plaats in het kader van het project IRRESISTIBLE waarin onderzoekers, docenten en medewerkers van science centra samen onderwijsmateriaal ontwikkelen in zogeheten Communities of Learners. De Universiteit van Lissabon is één van de elf partners in dit project, en nodigde deelnemers van alle betrokken landen uit voor een workshop Exhibit Design. Ongeveer 30 deelnemers uit tien verschillende landen, waaronder docenten van primair en voortgezet onderwijs, waren naar Lissabon gekomen voor deze snelcursus tentoonstellingen maken. Uit Nederland was docent scheikunde van het Linde College (Wolvega) Else Henneke aanwezig.
De eerste dag werden we ontvangen op de universiteit, waar het onderwerp interactiviteit behandeld werd. Waar veel mensen bij een interactieve tentoonstelling al snel denken aan computers en beeldschermen, wisten de Portugezen ons ervan te overtuigen dat ook posters op de muur of een set dobbelstenen heel interactief kunnen zijn.
Met een vijftal voorbeelden over het onderwerp geo-engineering (de aanpassing van het klimaat via technologische ingrepen) kregen de docenten een goed beeld van mogelijkheden voor wetenschapstentoonstellingen die makkelijk op school gemaakt kunnen worden voor weinig geld. Ook lieten de onderzoekers van de Universiteit van Kiel zien hoe je een IKEA-kast kunt gebruiken om snel, mooi en goedkoop een expositie op school in te richten, volgens het EXPOneer-principe.
De tweede dag bezochten we het Pavilhao da Conhecimento (het Paviljoen van Kennis), hét science centrum van Lissabon. Hier kregen we een inkijkje in de geschiedenis van het science centrum en de achterliggende organisatie Ciencia Viva, een workshop robotjes maken en een rondleiding door verschillende exposities. Ook bespraken we de positieve en negatieve punten van een aantal van de door ons bekeken opstellingen. Hierbij kwam duidelijk naar voren dat ook simpele opstellingen heel aantrekkelijk, interactief en educatief kunnen zijn.
Kortom, het waren twee intensieve maar leervolle dagen waarin de aanwezige docenten hopelijk veel hebben geleerd over de mogelijkheden van het ontwikkelen van wetenschappelijke tentoonstellingen op scholen. De komende maanden zullen de Communities of Learners in de verschillende landen starten met het maken van de exposities, waarbij deze ervaring van de docenten zeer goed van pas zal komen.
Laatst gewijzigd: | 09 februari 2021 13:21 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...