Onderzoek Zernike (ZIAM) News

NWO M-2 subsidie voor energiezuinige computerhardware

30 juli 2024

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft een Open Competitie Science-M-subsidie toegekend aan prof. Tamalika Banerjee en prof. Bart Kooi van de het Zernike Institute for Advanced Materials (Faculty of Science and Engineering, RUG). Zij ontvangen een M2-subsidie van EUR 750.000 voor onderzoek dat bijdraagt aan de ontwikkeling van energiezuinige computerhardware.

M-subsidies zijn bedoeld voor innovatief en hoogwaardig onderzoek met wetenschappelijke urgentie. Een M-2 subsidie wordt toegekend aan projecten die door twee onderzoekers worden geleid en heeft een looptijd van vijf jaar.

Nieuwe computerparadigma’s

Om de exponentiële groei van het energiegebruik voor ICT toepassingen het hoofd te bieden, is er urgent behoefte aan nieuwe computerparadigma’s, gebaseerd op innovatieve materiaalsystemen. Het onderzoek van Banerjee en Kooi is gericht op het toepassen van kwantummaterialen in nieuwe energiezuinige computerhardware voor onder andere Intel's computer apparaat MESO en voor andere in-memory en edge computing toepassingen.

De weg ernaartoe

Om dit te bereiken gaan de onderzoekers een nieuwe benadering onderzoeken, waarbij losse nanolagen van een multiferroïsch oxide gestapeld worden met een gecontrolleerde twist voor het genereren van moiré patronen. Met geavanceerde technieken gaan ze de daaruit voortkomende magnetoelectrische eigenschappen en atomaire structuren bestuderen. Zoals onder andere magnon transport en ferroelectrische verplaatsingen op atomaire schaal. Dit zal naar verwachting een nieuwe richting openen voor het ontwerp en de engineering van moiréapparaten met behulp van Twistronics.

decoratieve afbeelding
Stapel gedraaide nanolagen van een multiferroïsch oxide en elektrische sondes op nanoschaal voor het bestuderen van magnontransport (tekening: Tamalika Banerjee)

Ga voor een overzicht van de laatste M-2 toekenningen in het domein Science naar de website van de NWO.

Laatst gewijzigd:30 juli 2024 11:06