Research Van Swinderen Institute

Terugblik Martine Schut op Lindau Ontmoetingsdagen

20 August 2024

Van kwantumfysica tot je dromen volgen: terugblik op de Lindau Ontmoetingsdagen

De Lindau Ontmoetingsdagen zijn unieke bijeenkomsten in Lindau, Duitsland, waar jonge en gevestigde onderzoekers samenkomen met Nobelprijswinnaars om inspiratie op te doen en kennis uit te wisselen. De 73ste editie, gefocust op de natuurkunde, bracht meer dan zeshonderd deelnemers bijeen. De KNAW had zeven veelbelovende onderzoekers voorgedragen om deel te nemen aan het evenement, waaronder de onderzoekers Sanne Bloot, Mike Pols en Martine Schut. Zij delen hun persoonlijke ervaringen en inzichten van de afgelopen editie.

Wie ben je en waar gaat jouw interesse op wetenschappelijk gebied naar uit?

Sanne: Ik ben een sterrenkundige, en in mijn PhD ben ik op zoek naar sterren en planeten met radiotelescopen. We kunnen sterren en exoplaneten bestuderen met veel golflengtes, maar ik ben het meest geïnteresseerd in het werken met radiogolven, omdat die ons informatie kunnen geven over de magneetvelden van sterren en de planeten die daar omheen draaien.

Mike: Binnen mijn PhD-project doe ik materiaalsimulaties van een nieuw materiaal voor opto-elektronische toepassingen genaamd ‘metaal halide perovskieten’. Door middel van deze simulaties probeer ik op atomaire schaal inzichten te krijgen in de dynamica en het uiteenvallen van het materiaal.

Martine: Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in kwantumfysica, en specifiek in fenomenen zoals verstrengeling (entanglement) en superpositie. Ik denk zelf na over hoe je deze kwantumfenomenen kan gebruiken voor betere sensoren, bijvoorbeeld om hele zwakke zwaartekrachtsignalen mee te detecteren.

Welke Nobelprijswinnaar heeft de meeste indruk op jou gemaakt? Waarom?

Sanne: De Nobelprijswinnaar die op mij de meeste indruk heeft gemaakt is Saul Perlmutter. Hij gaf een lezing over wetenschappelijk denken en vertelde over de cursus die hij over dit onderwerp geeft. Dit heeft mij aan het denken gezet over de manieren waarop ik ook mensen in mijn omgeving kan overtuigen om de wereld met een wetenschappelijke houding te benaderen.

Mike: Ik vond veel verhalen van de Nobelprijswinnaars indrukwekkend. Maar het enthousiasme waarmee Steven Chu tijdens de Science Walk vertelde over zijn wetenschappelijke en maatschappelijke carrière vond ik zeer inspirerend.

Martine: Alhoewel hij niet in mijn vakgebied werkt, heeft de Open Exchange met Steven Chu denk ik de meeste indruk op mij gemaakt. Zijn loopbaan is erg inspirerend. Hij praatte openlijk over hoe en waarom hij een baan binnen de overheid heeft gehad, en hoe hij het voor elkaar heeft gekregen zo vaak van veld te wisselen. De boodschap was eigenlijk heel simpel: ‘follow your dreams’, maar hij bracht het op een leuke manier en hij gaf ook veel ruimte aan maatschappelijke thema’s in de discussies.

Wat was voor jou het meest bijzondere moment tijdens de Lindau Ontmoetingsdagen? Wat heeft deze reis jou gebracht of voor jou mogelijk gemaakt?

Sanne: Het doel van de Lindau Ontmoetingsdagen is natuurlijk om jonge onderzoekers in contact te brengen met Nobelprijswinnaars. Het meest bijzondere aan de meeting vond ik echter het kennismaken met de andere jonge onderzoekers. Het was geweldig om mensen in alle verschillende onderdelen van de natuurkunde te leren kennen, en om samen ideeën uit te werken, en van elkaar te leren. De Ontmoetingsdagen hebben mij daardoor een groot netwerk aan collega's in de natuurkunde bezorgd over de hele wereld. Vanaf nu zal ik altijd iemand kennen in een instituut, waar ik ook heen ga.

Mike: Ik heb tijdens de week enorm genoten van het leggen van de contacten met de andere jonge onderzoekers en de Nobelprijswinnaars. Het horen van al deze verhalen en achtergronden motiveert mij extreem om de adviezen te volgen en te doen waar je hart ligt binnen de wetenschap.

Martine: Er zijn heel veel bijzondere momenten geweest: ik heb een presentatie mogen geven voor een groot publiek, lunch gehad met Alain Aspect en ontbeten tijdens een paneldiscussie met Nobelprijswinnaars. Maar wat me het meest zal bijblijven is het enthousiasme en nuchterheid van zowel de Nobelprijswinnaars als de mede-jonge studenten die aanwezig waren. Iedereen was vriendelijk, open voor discussie en enthousiast over hun eigen onderzoek, wat erg aanstekelijk en motiverend was.

Also see KNAW on LinkedIn.

Martine Schut (tweede van links) met andere deelnemers aan tafel
Last modified:20 August 2024 3.58 p.m.

More news

• 10 June 2024

Swarming around a skyscraper

Every two weeks, UG Makers puts the spotlight on a researcher who has created something tangible, ranging from homemade measuring equipment for academic research to small or larger products that can change our daily lives. That is how UG...

• 24 May 2024

Lustrum 410 in pictures

Lustrum 410 in pictures: A photo report of the lustrum 2024

• 21 May 2024

Results of 2024 University elections

The votes have been counted and the results of the University elections are in!