Skip to ContentSkip to Navigation
Public Engagement Public Engagement

Public Engagement Community Event

Wanneer:wo 12-02-2025 14:00 - 17:00
Waar:House of Connections, Grote Markt 21, Groningen
OS PE icon

We zijn enthousiast dat we opnieuw de mogelijkheid hebben om een bijeenkomst te organiseren voor de public engagement community van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG, en dit keer uitgebreid met Hanze en NHL Stenden.

Wie kan deelnemen?

Dit evenement is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij (het faciliteren van) public engagement, wetenschapscommunicatie en citizen science binnen de genoemde instellingen. Omdat we graag samenwerkingen willen versterken en kennis willen uitwisselen op het gebied van public engagement met de hogescholen in het Noorden, moedigen we collega’s van Hanze en NHL Stenden van harte aan om zich bij ons aan te sluiten op 12 februari.

Wat staat er op het programma?

  • Netwerken: Maak kennis met nieuwe collega’s van alle uitgenodigde organisaties en versterk bestaande banden.
  • Blijf verbonden: Deel updates over ontwikkelingen in public engagement en citizen science binnen onze instellingen.
  • Samenwerken: Ontdek mogelijkheden om op innovatieve manieren samen te werken, vooral in uitdagende tijden met budgetbeperkingen.

Programma

Dagvoorzitter: Yorick Karseboom

In het evenementprogramma kun je uitkijken naar een keynote-presentatie door Sicco de Knecht van het Nationaal Expertisecentrum Wetenschap & Samenleving (NEWS). De Knecht zal delen wat NEWS kan betekenen voor PE-professionals en onderzoekers en hoe we kunnen profiteren van hun expertise en kennis. Rhoda Schuling senior docent-onderzoeker van HANZE, zal een tweede keynote-spreker van de dag zijn. Tijdens haar presentatie zal Schuling een overzicht geven van de ontwikkelingen op het gebied van citizen science bij de Hanze in de afgelopen zeven jaar, de huidige strategie en de missie van het vlaggenschip-citizen science-consortium Bridge2Health.

Daarnaast zal Sander van Lanen, co-voorzitter van de Young Academy Groningen Public Engagement-groep, een kaart van RUG PE-activiteiten presenteren. Hij vraagt om jouw feedback en input om eventuele gaten te vullen en de kaart uit te breiden met activiteiten van de hogescholen.

Vier diverse break-outsessies bieden je de mogelijkheid om verschillende facetten van Public Engagement te verkennen: de positie van Public Engagement binnen onze instellingen, de doelgroepen die we willen bereiken en onze competenties.

Ontvangers van het Open Science Seed Fund gaan hun inspirerende PE-projecten presenteren, waarbij ze zowel hun successen als de uitdagingen delen die ze onderweg zijn tegengekomen.

14.00

Registratie met koffie/thee

14.30

Opening

14.40
Senior docentonderzoeker Actieve Leefstijl & Leefomgeving
Citizen Science aan de Hanze: lessen uit 7 jaar projecten integreren

Sicco de Knecht
Directeur Nationaal Expertisecentrum Wetenschap & Samenleving
A common narrative on Public Engagement

15.30

Interactieve sessies in break-out rooms

  1. Hoe kunnen we de positie van Public Engagement binnen universiteiten en hogescholen versterken?

    (NEWS: Dagmar Heeg en Sicco de Knecht)

  2. Essentiële competenties voor effectieve communicatie in citizen science (Mohammad Gharesifard)

  3. Website voor public engagement support (Eva Teuling)

  4. Reaching the ‘Hard to Reach’ (Maaike Muller en Gabriela Matouskova)
16.10
Public Engagement RUG overzicht door Sander van Lanen

Open Science PE Seed Fund-projecten
Successen en uitdagingen met afsluitende borrel

A common narrative on Public Engagement

Deze informele en interactieve bijeenkomst biedt een kans om te verbinden, ideeën uit te wisselen en samen oplossingen te co-creëren om onze gedeelde missie van betekenisvolle public engagement te bevorderen.

Meld je aan via de onderstaande link!

Team Public Engagement
Ondersteund door het Open Science-programma

Break-out sessies

  1. Hoe kunnen we de positie van Public Engagement binnen universiteiten en hogescholen versterken?

    door Dagmar Heeg en Sicco de Knecht
    In deze interactieve break-outsessie werken we samen aan een strategie om de positie van Public Engagement te versterken. We beginnen met het verbeelden van een ideale toekomst voor Public Engagement en werken vervolgens terug om de concrete stappen te bepalen die nodig zijn om deze visie werkelijkheid te maken. Aan het einde van de sessie streven we ernaar een begin te hebben van een helder en uitvoerbaar plan en hebben we onderweg geleerd van elkaars kennis en ervaringen.

  2. Essentiële competenties voor effectieve communicatie in citizen science

    door Mohammad Gharesifard
    Deze workshop verkent de vraag: Welke competenties hebben onderzoekers nodig om effectief te communiceren in een citizen science-project? In deze interactieve sessie worden deelnemers uitgenodigd om na te denken over de essentiële vaardigheden, kennis en houding die nodig zijn om het publiek te betrekken als actieve medeonderzoekers. De workshop is geschikt voor zowel onderzoekers als professionals op het gebied van publieksbetrokkenheid.

  3. Website voor public engagement support: train jezelf in PE!

    door Eva Teuling
    Wil je jouw wetenschap delen met het publiek? Wil je Public Engagement-activiteiten ontwikkelen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Vraag je je af hoe je meer impact kunt bereiken met je activiteiten? Science LinX heeft een ondersteunende website ontwikkeld voor Public Engagement, waar antwoorden op deze vragen te vinden zijn. De webpagina bevat een toolkit met links naar webinars en handleidingen waarmee onderzoekers zichzelf kunnen trainen, tools kunnen vinden om impact te meten en meer. In deze workshop wordt de webpagina gepresenteerd en doen we samen een korte training die hierop te vinden is.

  4. Reaching the ‘Hard to Reach’ – Wat is er nodig om iedereen welkom te heten op je wetenschapsfestival of activiteit?

    door Maaike Muller en Gabriela Matouskova
    Inclusieve public engagement begint met het creëren van een gastvrije omgeving voor een divers publiek op je wetenschapsfestival of activiteit. Maar sommige groepen lijken lastig te bereiken. In deze interactieve sessie onderzoeken we wie deze ‘hard-to-reach’ doelgroepen zijn en waarom het belangrijk is om hen te betrekken. Door ervaringen uit te wisselen, identificeren we strategieën die écht werken (of juist helemaal niet!) bij het bereiken van deze groepen.

Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English