Onderzoek Kapteyn Instituut Agenda en Nieuws

'Gids voor de Maan': een wetenschappelijke en culturele verkenning

26 september 2024

Binnenkort lopen er waarschijnlijk opnieuw mensen op de maan. Voor deze mens, maar ook voor de thuisblijvers, is er nu de rijk geïllustreerde Gids voor de maan, geschreven door Peter Barthel, hoogleraar astrofysica aan het Kapteyn Instituut, en Klaas van Berkel, hoogleraar geschiedenis aan de RUG.

Het boek bevat de laatste wetenschappelijke inzichten en beschrijft de Maancultuur (die vooral op Aarde te vinden is). Zo lezen we over het ontstaan van de Maan, over Maangesteenten en de zoektocht naar Maanleven, maar ook over de culturele betekenis van de Maan in onder meer de religie, de psychologie, in sciencefiction, in muziek en in films.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

decoratieve afbeelding
Omslag van de Gids voor de Maan.

Officiële presentatie Gids voor de maan

Op 10 oktober zal het boek officieel gepresenteerd worden in Museum Boerhaave te Leiden. Op maandag 14 oktober volgt een tweede presentatie in het Eisinga Planetarium in Franeker. Op donderdag 17 oktober om 19.30u zal een openbare presentatie plaatsvinden bij boekhandel Riemer in Groningen, waar het publiek de kans krijgt om de auteurs te ontmoeten en het boek te laten signeren.

Lees hier meer over de publiekspresentatie bij boekhandel Riemer en over aanmelding hiervoor.

decoratieve afbeelding
Prof. Peter Barthel (links) en Prof. Klaas van Berkel.
Laatst gewijzigd:26 september 2024 13:13