Over ons Faculty of Science and Engineering Nieuws

Ontwerp goedgekeurd van supercamera met Groningse bijdrage

Achtergrond bij het nieuws
04 september 2024
Zo zal de Extremely Large Telescope eruit zien wanneer hij klaar is | Illustratie ESO

De European Extremely Large Telescope (eELT), die momenteel in Chili wordt gebouwd, vangt licht op met een hoofdspiegel die een doorsnede heeft van bijna veertig meter en kan daardoor zeer gedetailleerde beelden van het heelal maken. Het ontwerp voor de camera die deze beelden moet vastleggen, MICADO, is deze week goedgekeurd. RUG-hoogleraar sterrenkunde Eline Tolstoy is als ‘project scientist Europe’ verantwoordelijk voor het wetenschappelijke programma van MICADO, en ook andere RUG-onderzoekers werken mee aan dit project.

FSE Science Newsroom | René Fransen

Het is de bedoeling dat de eELT, die in Chili wordt gebouwd door ESO, de Europese Zuidelijke Sterrenwacht, over enkele jaren operationeel is. Uiteindelijk zal het geheel zo groot zijn als een voetbalstadion. Onderdelen voor de eELT worden onder meer gebouwd in Dwingeloo, bij het Nederlands instituut voor radioastronomie ASTRON, met medewerking van RUG-sterrenkundigen.

Meer details zien

decoratieve afbeelding
MICADO weegt twintig ton en is zes meter hoog | Illustratie ESO

De naam MICADO staat voor multi-adaptive optics imaging camera for deep observations. Voor een extreem grote telescoop is ook een extreem grote camera nodig: MICADO weegt 20 ton en is zes meter hoog. De camera is speciaal uitgerust om infrarood licht vaste te leggen. MICADO is ongeveer zo gevoelig als de camera van de James Webb-ruimtetelescoop, maar kan meer details zien. Ook bevat hij allerlei filters om specifieke waarnemingen te doen en een systeem om het licht uiteen te rafelen in afzonderlijke golflengten, een spectroscoop.

Ontzettend trots

Tolstoy, die verbonden is aan het Kapteyn Instituut voor sterrenkunde van de RUG is al vijftien jaar als onderzoeker betrokken bij het project: ‘Ik ben ontzettend trots op het Nederlandse team. Dankzij hun inzet komt het baanbrekende onderzoek dat we met de ELT kunnen doen een grote stap dichterbij. Ik kan niet wachten tot we scherper dan ooit het heelal in kunnen kijken.’

Zie ook het persbericht van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht ESO en van NOVA

Laatst gewijzigd:10 september 2024 09:55