NWO Advancing Equity in Academia through Innovation grant voor Anne M. Martinez
Dr. Anne M. Martínez, universitair docent Amerikaanse Politieke en Culturele Theorie, heeft samen met vier andere onderzoekers in Nederland een NWO Advancing Equity in Academia through Innovation subsidie ontvangen voor een driejarig project getiteld Disrupting Sameness in Dutch Academia.
Doel van het onderzoeksproject is ongelijkheid en uitsluiting in de Nederlandse academische wereld aan te pakken door interventies te ontwerpen voor mensen met een migratieachtergrond in geselecteerde opleidingen aan de Rijksuniversiteit Groningen, TU-Delft, Universitair Medisch Centrum Utrecht en Wageningen Universiteit.
Disrupting Sameness in Dutch Academia
Hoger onderwijs kan leiden tot betere kansen in het leven en op de arbeidsmarkt. Echter, de toegang tot hoger onderwijs is niet voor iedereen gelijk; sommige (minderheids)groepen hebben nog altijd veel minder toegang tot de academische wereld, en minder mogelijkheden om er te blijven en te gedijen, als student, docent en onderzoeker of als professional.
Een belangrijk mechanisme waardoor universiteiten en andere elitaire instellingen voorrechten en ongelijkheid reproduceren, is wat wel 'de reproductie van gelijkenis' wordt genoemd - een systematische institutionele voorkeur voor gelijken. Ondanks bestaand onderzoek en EDI-maatregelen over gelijkenis in de Nederlandse context, weten we nog niet precies hoe we uniformiteit kunnen verstoren.
Wetenschappers suggereren dat uniformiteit alleen kan worden verstoord door tegennormatief gedrag, maar hoe dergelijk gedrag en dergelijke praktijken er precies uitzien en wat werkt, is niet onderzocht.
Daarom richt dit project zich op het verstoren van in de Nederlandse universitaire setting, door de ontwikkeling en pilotering van op onderzoek gebaseerde, contextspecifieke interventies in samenwerking met stakeholders van begin tot eind in medische, onderwijskundige en middenmanagementsettings in Nederland.
In dit onderzoek zullen we: 1) onderzoeken hoe, wanneer en waar uniformiteit kan worden verstoord door tegen-normatief gedrag, en 2) institutioneel overdraagbare interventies testen en ontwikkelen om uniformiteit te verstoren in verschillende Nederlandse universitaire settings.
Door een belangrijk mechanisme in de bestendiging van ongelijkheid en marginalisering aan te pakken en te verstoren kunnen instellingen uiteindelijk gelijkheid, diversiteit en inclusie valoriseren.
Laatst gewijzigd: | 30 januari 2023 10:56 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...