Slim door Gym
Promovendus Anne de Bruijn heeft onderzoek gedaan naar de relaties tussen fitheid, motorische vaardigheden, executieve functies en schoolprestaties bij basisschoolleerlingen binnen het project 'Slim door Gym'. Uit haar proefschrift is gebleken dat deze relaties specifiek zijn. Afhankelijk van het academisch domein dat onderzocht wordt, blijken er verschillende relaties te zijn tussen fysieke, cognitieve en schoolse vaardigheden. Daarnaast kan op basis van de resultaten van dit onderzoek gesteld worden dat fysieke interventies positieve effecten teweeg kunnen brengen op schoolprestaties, met name wanneer matig-tot-intensieve activiteiten gecombineerd worden met cognitieve uitdaging. Praktische implicaties hiervan zijn dat het aanbieden van meer bewegingsonderwijs positief kan zijn voor schoolprestaties, zolang het intensiteitsniveau hoog genoeg is, en zolang er sprake is van cognitieve uitdaging. De exacte mechanismen onderliggend aan de gevonden effecten blijven echter onduidelijk, aangezien er in dit onderzoek geen eenduidige effecten op hersenactiviteit gevonden werden.
In november 2018 is het eindrapport van het Slim door Gym-project verschenen.
Proefschrift
Medewerkers
Anne de Bruijn (promovenda)
Danny Kostons
Roel Bosker
Laatst gewijzigd: | 01 juni 2021 16:53 |