Promotie L. (Linda) van Eikenhorst
Wanneer: | vr 11-09-2020 14:30 - 15:30 |
Waar: | Academiegebouw |
Rol apothekers bij medicatiemanagement diabetespatiënten kan groter
Een aanzienlijk deel van de patiënten met diabetes die behandeld worden in de eerste lijn, blijken slecht gereguleerd. Dit is deels te wijten aan problemen met het medicatiemanagement. Linda van Eikenhorst onderzocht hoe apothekers hun rol kunnen versterken in het medicatiemanagement van patiënten met diabetes.
Het succes van medicamenteuze therapie bij patiënten met diabetes hangt af van verschillende factoren, waaronder het afstemmen tussen voorschrijver en patiënt, voorlichting en begeleiding over het gebruik en het correct innemen van de medicatie door de patiënt zelf. Dit kan beschreven worden als medicatiemanagement.
Van Eikenhorst voerde zowel kwantitatieve als kwalitatieve studies uit en benaderde het probleem benaderd vanuit een patiënten- en een zorgverlenersperspectief. Haar resultaten laten zien dat een aanzienlijk deel van de patiënten met diabetes die behandeld worden in de eerste lijn slecht gereguleerd zijn. Dit is deels te wijten aan problemen met het medicatiemanagement. Apothekers zijn als medicatie-experts bij uitstek in de positie om ondersteuning te bieden op het gebied van medicatiemanagement en hebben hierin hun meerwaarde aangetoond. Ook patiënten laten zien dat zij met hun problemen – al dan niet direct gerelateerd aan medicatie – bij de apotheker terecht kunnen. Een belangrijke voorwaarde hierin is een goede vertrouwensband tussen patiënt en apotheker. Apothekers zijn open in hun communicatie naar patiënten, maar vaak weinig expliciet. Dit kan leiden tot minder efficiënte consulten en kan het risico vergroten dat men niet tot de kern van een probleem komt. Wel weten apothekers hoe ze moeten handelen als zich medicatiemanagementproblemen voordoen bij patiënten met diabetes. Het goed omgaan met medicatie, oftewel adequaat medicatiemanagement, is complex en vraagt om een continue samenwerking tussen alle betrokken partijen, zowel patiënten als zorgverleners.
Het succes van medicamenteuze therapie bij patiënten met diabetes hangt af van verschillende factoren, waaronder het afstemmen tussen voorschrijver en patiënt, voorlichting en begeleiding over het gebruik en het correct innemen van de medicatie door de patiënt zelf. Dit kan beschreven worden als medicatiemanagement. Het doel van dit proefschrift is onderzoeken hoe de rol van apothekers in het medicatiemanagement van patiënten met diabetes versterkt kan worden. Hiertoe zijn zowel kwantitatieve als kwalitatieve studies uitgevoerd en is het probleem benaderd vanuit een patiënten- en een zorgverlenersperspectief. De resultaten laten zien dat een aanzienlijk deel van de patiënten met diabetes die behandeld worden in de eerste lijn slecht gereguleerd zijn. Dit is deels te wijten aan problemen met het medicatiemanagement. Apothekers zijn als medicatie experts bij uitstek in de positie om ondersteuning te bieden op het gebied van medicatiemanagement en hebben hierin hun meerwaarde aangetoond. Ook patiënten laten zien dat zij met hun problemen – al dan niet direct gerelateerd aan medicatie – bij de apotheker terecht kunnen. Een belangrijke voorwaarde hierin is een goede vertrouwensband tussen patiënt en apotheker. Apothekers zijn open in hun communicatie naar patiënten, maar vaak weinig expliciet. Dit kan leiden tot minder efficiënte consulten en kan het risico vergroten dat men niet tot de kern van een probleem komt. Wel weten apothekers hoe ze moeten handelen als zich medicatiemanagementproblemen voordoen bij patiënten met diabetes. Het goed omgaan met medicatie, oftewel adequaat medicatiemanagement, is complex en vraagt om een continue samenwerking tussen alle betrokken partijen, zowel patiënten als zorgverleners.
Promotores: Prof.dr. K. Taxis, Prof.dr. J.J. de Gier en Prof.dr. C.E.M.J. van Dijk