None of their business?
Promotie: | Dhr. A.M. (Andri) Koenig |
Wanneer: | 15 juni 2023 |
Aanvang: | 12:45 |
Promotors: | L.M. (Lisa) Herzog, Prof, prof. dr. B.P. (Boudewijn) de Bruin |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Wijsbegeerte |
None of their Business? Een ethische verdediging van bedrijfsverantwoordelijkheid voor milieubelastende kledingconsumptie
Er bestaat een wereldwijde consensus dat de hedendaagse consumptie- en productiepatronen niet duurzaam zijn en dringend moeten veranderen. Een voorbeeld hiervan is fast fashion, dat zwaar onder vuur ligt vanwege zijn enorme milieu-impact en CO2-voetafdruk. Hebben bedrijven als H&M en Shein een morele verplichting om bij te dragen aan het veranderen van milieubelastende consumptiepatronen? Andri Koenig beargumenteert van wel.
Koenig schrijft dat bedrijven inderdaad een zekere mate van verantwoordelijkheid hebben. Deze verantwoordelijkheid vloeit voort uit het feit dat bedrijven verbonden zijn met structurele onrechtvaardigheid. Het belangrijkste resultaat van zijn proefschrift is dat er goede normatieve redenen zijn voor een morele verantwoordelijkheid van (kleding)bedrijven voor de consumptiepatronen van consumenten. Bedrijven zijn verbonden met het structurele onrecht dat de wereldwijde productie en consumptie van kleding met zich meebrengt, en dus moeten zij hun verantwoordelijkheid nemen om niet alleen de manier waarop zij of hun fabrikanten kleding produceren te veranderen, maar ook de manier waarop de eindgebruikers (bijvoorbeeld hun klanten) kleding consumeren.