Associate professor Sanderine Nonhebel in de landelijke media; supermarkten stoppen met het invliegen van groente en fruit, maar helpt dat voor het klimaat?
Supermarkten Lidl en Jumbo stoppen volgend jaar met de verkoop van ingevlogen groenten en fruit. Plus werkt hier ook aan. Wat betekent dit voor de CO2-uitstoot? 'Als je echt winst wilt maken op het gebied van klimaatverandering, moet je accepteren dat een product er soms niet is.' volgens Sanderine Nonhebel is dat inderdaad logisch.
Vliegen is een zeer vervuilende vorm van vervoer: dat geldt voor mensen, maar net zo goed voor sperziebonen. Reden genoeg voor Lidl om aan te kondigen dat het geen groenten en fruit meer in zal laten vliegen. Uniek blijkt het niet te zijn: supermarktketen Plus laat weten dit al enkele jaren niet meer te doen, met uitzondering van groene asperges, en Jumbo zegt nog drie exoten per vliegtuig naar Nederland te halen en daarmee dus volgend jaar te stoppen. Albert Heijn wil vanaf volgend jaar geen fruit meer invliegen. Goed nieuws voor het klimaat?
Groenten en fruit in vliegtuigen zijn geen grote factor in de wereldwijde CO2-uitstoot. Slechts een fractie van een procent van het wereldwijde voedseltransport gaat via de lucht, zoals bessen, asperges en bonen. In totaal is het transport, dat vooral per schip plaatsvindt, verantwoordelijk voor een paar procent van de broeikasgassen die met voedsel samenhangen, blijkt uit een vorig jaar gepubliceerde schatting in Nature Food. Duurzame productie van voedsel is over het algemeen veel belangrijker voor het milieu dan de herkomst ervan.
Luchttransport kan echter de klimaatimpact van specifieke producten sterk vergroten. Vliegen stoot al gauw vijftig keer meer broeikasgas uit dan vervoer per schip, volgens onderzoeksinstituut Our World in Data. In vergelijking met het wegvervoer is het ongeveer vijf keer zo vervuilend. In een rekenvoorbeeld waarbij asperges vanuit Zuid-Amerika naar Europa worden gevlogen, komt het instituut zelfs tot een effect dat groter is dan bij kip en varkensvlees, die in de meeste gevallen veel slechter zijn voor het klimaat dan groenten.
Geen simpele rekensom
Het is daarom logisch dat supermarkten stoppen met het invliegen van groenten en fruit, zegt Sanderine Nonhebel, universitair hoofddocent milieukunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het is echter niet eenvoudig om precies te zeggen wat het verschil zal zijn qua CO2-uitstoot. "Als je bijvoorbeeld een deel van de groenten die je in de winter binnenvliegt uit de kassen in het Westland haalt, gaat een groot deel van de klimaatwinst weer verloren door de extra energie die dat kost."
Kies seizoensproducten
'Als je echt winst wilt maken op klimaatgebied, moet je accepteren dat een product soms niet leverbaar is', zegt Nonhebel. Verse groenten moeten immers van ver komen of in kassen worden geteeld als ze niet in Nederland worden geteeld. Als consument kun je zelf de milieu-impact van je voeding beperken door alleen seizoensgroente en -fruit te eten, stelt de onderzoeker.
(Bron: Volkskrant)
Laatst gewijzigd: | 21 maart 2023 13:19 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’
Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...