Skip to ContentSkip to Navigation
Onderzoek ESRIG - Energy and Sustainability Research Institute Groningen News

Associate professor Sanderine Nonhebel in de landelijke media; supermarkten stoppen met het invliegen van groente en fruit, maar helpt dat voor het klimaat?

07 februari 2023
Associate professor Sanderine Nonhebel

Supermarkten Lidl en Jumbo stoppen volgend jaar met de verkoop van ingevlogen groenten en fruit. Plus werkt hier ook aan. Wat betekent dit voor de CO2-uitstoot? 'Als je echt winst wilt maken op het gebied van klimaatverandering, moet je accepteren dat een product er soms niet is.' volgens Sanderine Nonhebel is dat inderdaad logisch.

Vliegen is een zeer vervuilende vorm van vervoer: dat geldt voor mensen, maar net zo goed voor sperziebonen. Reden genoeg voor Lidl om aan te kondigen dat het geen groenten en fruit meer in zal laten vliegen. Uniek blijkt het niet te zijn: supermarktketen Plus laat weten dit al enkele jaren niet meer te doen, met uitzondering van groene asperges, en Jumbo zegt nog drie exoten per vliegtuig naar Nederland te halen en daarmee dus volgend jaar te stoppen. Albert Heijn wil vanaf volgend jaar geen fruit meer invliegen. Goed nieuws voor het klimaat?

Groenten en fruit in vliegtuigen zijn geen grote factor in de wereldwijde CO2-uitstoot. Slechts een fractie van een procent van het wereldwijde voedseltransport gaat via de lucht, zoals bessen, asperges en bonen. In totaal is het transport, dat vooral per schip plaatsvindt, verantwoordelijk voor een paar procent van de broeikasgassen die met voedsel samenhangen, blijkt uit een vorig jaar gepubliceerde schatting in Nature Food. Duurzame productie van voedsel is over het algemeen veel belangrijker voor het milieu dan de herkomst ervan.

Luchttransport kan echter de klimaatimpact van specifieke producten sterk vergroten. Vliegen stoot al gauw vijftig keer meer broeikasgas uit dan vervoer per schip, volgens onderzoeksinstituut Our World in Data. In vergelijking met het wegvervoer is het ongeveer vijf keer zo vervuilend. In een rekenvoorbeeld waarbij asperges vanuit Zuid-Amerika naar Europa worden gevlogen, komt het instituut zelfs tot een effect dat groter is dan bij kip en varkensvlees, die in de meeste gevallen veel slechter zijn voor het klimaat dan groenten.

Geen simpele rekensom

Het is daarom logisch dat supermarkten stoppen met het invliegen van groenten en fruit, zegt Sanderine Nonhebel, universitair hoofddocent milieukunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het is echter niet eenvoudig om precies te zeggen wat het verschil zal zijn qua CO2-uitstoot. "Als je bijvoorbeeld een deel van de groenten die je in de winter binnenvliegt uit de kassen in het Westland haalt, gaat een groot deel van de klimaatwinst weer verloren door de extra energie die dat kost."

Kies seizoensproducten

'Als je echt winst wilt maken op klimaatgebied, moet je accepteren dat een product soms niet leverbaar is', zegt Nonhebel. Verse groenten moeten immers van ver komen of in kassen worden geteeld als ze niet in Nederland worden geteeld. Als consument kun je zelf de milieu-impact van je voeding beperken door alleen seizoensgroente en -fruit te eten, stelt de onderzoeker.

(Bron: Volkskrant

Laatst gewijzigd:21 maart 2023 13:19
View this page in: English

Meer nieuws

  • 24 mei 2024

    Lustrum 410 in beeld

    Lustrum 410 in beeld: Een fotoverslag van het lustrum 2024

  • 21 mei 2024

    Uitslag universitaire verkiezingen 2024

    De stemmen zijn geteld en de uitslag van de universitaire verkiezingen is binnen!

  • 13 mei 2024

    Moleculen stilzetten

    In zijn laboratorium bouwt natuurkundige Steven Hoekstra aan een opstelling die bestaat uit twee delen: een apparaat dat moleculen van barium-fluoride maakt, en een ander apparaat dat deze moleculen bijna stilzet om ze te kunnen onderzoeken.