Onderzoek DNPP Politieke partijen Partij voor de Dieren (PvdD) Geschiedenis

PvdD jaaroverzicht 2006

Uit: P. Lucardie, M. Bredewold, G. Voerman en N. van de Walle,'Kroniek 2006. Overzicht van de partijpolitieke gebeurtenissen van het jaar 2006' in: G.Voerman (red.), Jaarboek 2006 Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen (Groningen 2008), 15-104, aldaar 78-79.

De in oktober 2002 opgerichte Partij voor de Dieren (PvdD) kwam na de Tweede-Kamer­verkiezingen van 2006 met twee vrouwen in de Kamer, nadat ze in 2003 net geen zetel had weten te behalen. Aan het einde van 2006 telde de partij ruim 6.000 leden. In september werd een jongerenorganisatie opgericht onder de naam PINK!

Programma en kandidaatstelling Tweede-Kamerverkiezingen

Partijvoorzitter mevr. M.L. Thieme had op 14 september het ontwerp­program en de voorlopige kandidatenlijst in Den Haag gepresenteerd. Het partijcongres stelde beide zonder veel wijzigingen op 1 oktober in Driebergen vast. Een voorstel voor gratis kinderopvang werd door het congres afgewezen. In het program viel de nadruk op de rechten en het welzijn van dieren – zowel wilde dieren als huisdieren en dieren in veeteelt, circus en dierentuin. De PvdD nam echter ook stelling op andere terreinen. Zo wilde zij de AOW handhaven, een inkomensafhan­kelijke kinderbijslag invoeren, het openbaar vervoer in overheidshan­den, en een generaal pardon voor asielzoekers die langer dan vier jaar hier verblijven.

De kandidatenlijst werd voor de helft gevuld met bekende Nederlanders zoals de cabaretier C.R. (Kees) van Kooten, de publicist H.R. Kousbroek, de actrice G.C. Verbaan, en de schrijvers M. ’t Hart, J.H. Wolkers en mevr. M.F. van der Steen (beter bekend als Mensje van Keulen). Op de eerste plaats stond partijvoorzitter Thieme, op de tweede plaats de coördinator van het partijbureau, mevr. E. Ouwehand.

Campagne Tweede-Kamerverkiezingen

Dankzij royale giften van ondernemers als N.G. Pierson, producent van muskietennetten (klamboe’s) en mevr. I. Visser, vastgoedondernemer en eigenares van een hotel in Amsterdam, kon de PvdD een grootschalige campagne voeren, met opvallende affiches op stations (een jonge kat op een kapot gekrabde Kamerzetel) en radiospotjes waarop bekende Nederlanders hun steun aan de partij betuigden.

Overige

In oktober voerde de partij campagne – vooral via e-mails – tegen halal-vlees (vlees van volgens islamitische regels, dat wil zeggen zonder ver­doving geslachte dieren) in de supermarkt.

Laatst gewijzigd:23 februari 2023 15:50