Onderzoek DNPP Politieke partijen Politieke Unie 55+/Ouderen Unie 55+

OU 55+ jaaroverzicht 1997

Uit: B. de Boer, P. Lucardie, I. Noomen en G. Voer­man, 'Kroniek 1997. Overzicht van de partijpolitieke gebeurte­nissen van het jaar 1997' in: G. Voerman (red.), Jaarboek 1997, Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen (Groningen 1998), 13-90, aldaar 57-58.

De Ouderen-Unie 55+ (meestal afgekort als: Unie 55+) was tot 1997 een toonbeeld van harmonie en rust geweest, in tegenstel­ling tot het AOV. Dit jaar werd echter ook de Unie 55+ gekweld door interne spanningen.

Samenwerking en Tweede-Kamerverkiezingen

Nadat pogingen tot samenwerking tussen de drie ouderenpar­tijen Unie 55+, AOV en de van deze partij afgesplitste Senio­ren 2000 in 1996 op niets waren uitgelopen, gingen AOV en Unie 55+ ge­tweeën verder (zie in deze Kroniek onder AOV). Op 5 februa­ri onderte­ken­den en presenteer­den ze in Den Haag een overeen­komst om met een gezamenlijke kandi­daten­lijst aan de Tweede-Kamer­ver­kiezin­gen van 1998 deel te nemen en daarna volledig te fu­seren. Op 15 mei besloten de hoofdbesturen van AOV en Unie 55+ het Tweede-Kamerlid voor de Unie, H.A. Leer­kes, voor te dragen als lijsttrek­ker van de geza­menlijke lijst.

Op 21 juni hield de Unie 55+ haar jaarvergadering in Nijkerk. Op de agenda stonden naast huishoudelijke zaken de samenwer­king met het AOV en de kandidatenlijst voor de Tweede-Kamer­verkiezingen. Gezien de onzekerheid over het AOV, besloot men de samenwerking echter twee maanden op te schorten. Over de gezamenlijke kandida­tenlijst vond op 25 september in Nijkerk een buitengewone algemene ledenver­gade­ring plaats. De aanwezi­ge leden bleken daar grote bezwaren te koesteren tegen de voordracht van het partijbestuur, in het bijzonder wat betreft de tweede plaats op de lijst. Het partijbe­stuur had op die po­sitie nog kort voor de vergadering B. Blase geplaatst, op dat moment voorlichter van de Tweede-Kamerfractie. Bij de stemming ver­loor Blase het echter van A.H. Scheltens, voor­zit­ter van de gezamenlijke AOV/Unie 55+-fractie in de Provinciale Staten van Noord-Brabant. Leerkes, die reeds was herko­zen als lijstaan­voerder, dreigde daarop met aftreden. In oktober maakte hij bekend inder­daad af te zien van zijn kandidatuur, op medisch advies. Een extra buitenge­wone leden­vergadering wees op 16 oktober Schel­tens als lijsttrekker aan. Scheltens zou ook de gemeenschappelijke lijst van AOV en Unie 55+ aanvoeren.

Verdere samenwerking

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 1998 waren AOV en Unie 55+ even­eens tot het opstellen van gemeen­schappelijke lijsten overgegaan. Hun wetenschappelijke institu­ten publi­ceer­den in 1997 een gezamenlijke studie over het Nederlandse pensi­oenenstelsel (zie hiervoor in deze Kroniek onder AOV).

Interne ontwikkelingen

Het congres koos op 21 juni een nieuw hoofdbestuur. H. van Os trad af als vice-voorzitter van het hoofd­bestuur; wel herkozen als vice-voorzitter werd J. Mulder. Penning­mees­ter werd N.E. Hertzberger. J.H.C. Goeman werd met 52 stemmen herkozen als voorzitter. De door de kring Limburg gestelde tegen­kandi­daat, Van Mook, kreeg 31 stemmen. De Lim­burgse kring ver­schil­de met het hoofdbestuur op ver­schillende punten van mening. In juli ontsloeg het hoofdbe­stuur het voltallige bestuur van de kring en stelde een interim-bestuur in.

Laatst gewijzigd:06 februari 2023 15:03