Skip to ContentSkip to Navigation
Onderzoek DNPP

Boekpresentatie "Strijd om de stembus"

Op 4 maart verschijnt het rijk geïllustreerde boek De strijd om de stembus. Verkiezingscampagnes voor de Tweede Kamer vanaf 1848 door Ron de Jong, Harm Kaal, Philip van Praag en Gerrit Voerman.

Nederlanders gaan al zo’n 175 jaar naar de stembus om de leden van de Tweede Kamer te kiezen. Voorafgaand aan deze stembusgang proberen kandidaten en partijen de stem van de kiezer te winnen. Ongeveer vanaf het midden van de negentiende eeuw wordt die strijd om de gunst van de kiezer gestreden met verkiezingscampagnes. Hoe voerden politici campagne? Zijn er overeenkomsten met de huidige verkiezingsstrijd? 

decoratieve afbeelding

De strijd om de stembus geeft inzicht in bijna twee eeuwen verkiezingscampagnes, van pamflet tot sociale media. De studie behandelt de veranderende organisatie en dynamiek van de verkiezingscampagne, de middelen die door partijen worden ingezet om hun boodschap aan de kiezer over te brengen en de rol die de media spelen. Sinds het begin van de campagnestrijd zien we telkens terugkerende discussies over te veel aandacht voor de persoon van de politicus en over manieren om de kiezer persoonlijk benaderen. En er zijn grote veranderingen opgetreden: van de arbeidsintensieve campagnes waarmee politieke partijen met behulp van hun actieve kader vanaf ca. 1900 vooral hun ‘eigen’ kiezers mobiliseerden, via de steeds duurder wordende mediacampagnes die vanaf de jaren 1980 de boventoon zijn gaan voeren, naar de deels digitale campagnes waarin de sociale media een prominente rol spelen.

Vanaf de zijlijn van het strijdgewoel beschouwt De strijd om de stembus hoe politici en hun partijen het tegen elkaar opnemen. Het verruimt zo ook het blikveld op het huidige politieke strijdtoneel.

Laatst gewijzigd:06 februari 2025 12:53