Onderzoek Arctic Centre Outreach IMAKA Activiteiten overzicht

25 november 2013: Lezing Simon Halink

IJsland: In de voetsporen van Edda’s en saga’s

Voor de rijke toeristen die IJsland in de negentiende eeuw per schip bezochten, was een bezoek aan het eiland op de eerste plaats een 'bedevaart naar een literatuur'. De dramatische lotgevallen van de sagahelden, en de mythologische thema's uit de poëtische en de proza Edda, waren in Europa al langere tijd gemeengoed. Samen met de grillige vormen van het vulkanische landschap, die nu voor het eerst in positieve termen en als 'subliem' beschreven werden, behoorde dit corpus aan middeleeuwse teksten tot de kern van de IJslandse beleving. Met de opkomst van het nationalisme in de negentiende eeuw gingen ook de IJslanders zelf met nieuwe ogen kijken naar hun landschap en de verhalen van hun voorouders. Na een inleiding tot IJslands roerige geschiedenis en de oorsprong van de Edda's en saga's, zal de lezing zich richten op de vele manieren waarop landschap en middeleeuwse literatuur samenhangen met de moderne IJslandse identiteit.

Simon Halink, promovendus aan de Rijksuniversiteit Groningen (moderne geschiedenis) en hartstochtelijk IJsland-liefhebber, zal deze lezing verzorgen.

Wanneer 25 november 2013

Hoe laat 19:30 uur