Thinking inside the box: Towards consumers making informed and healthy food choices
Hoewel wetgeving misleidende voedselverpakkingen verbiedt, is het een veelvoorkomend probleem dat consumenten belemmert bij het maken van gezonde en geïnformeerde voedselkeuzes.
Juridisch gezien is een voedselverpakking misleidend als die verpakking als geheel misleidend is voor ‘de gemiddelde consument’. Gedragswetenschappelijk onderzoek suggereert echter dat die juridische aanname botst met wat voor veel consumenten écht misleidend is. Uiteenlopende interpretaties van misleidingsnormen door rechters kunnen bovendien oneerlijke concurrentie tussen voedselproducenten opleveren.
De Jagers interdisciplinaire onderzoeksproject heeft tot doel om EU-wetgeving en rechtspraak over misleidende voedselverpakkingen te verbeteren, om daarmee geïnformeerde en gezonde voedselkeuzes te bevorderen. Om dat doel te bereiken, wordt gebruikgemaakt van rechtsvergelijkend en psychologisch empirisch onderzoek. Het project zal in juni 2025 van start gaan en een jaar duren.
Duur van het project
2025 - 2026
Toegekende subsidie
50.000 euro, verkregen vanuit het NWO SGW Open Competition XS program
Contactpersoon bij onze faculteit
Mr. dr. C.E. (Carien) de Jager
Website met aanvullende informatie
Laatst gewijzigd: | 16 januari 2025 17:04 |