Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderzoek Beurzen, prijzen en subsidies Persoonsgebonden beurzen

Sinds de jaren ‘60 worden jaarlijks zeven Niels Stensen Fellowships (Porticus) aan excellente en maatschappelijk betrokkene postdoc onderzoekers toegekend zodat zij aan het begin van hun wetenschappelijke carrière onderzoekservaring aan een topuniversiteit in het buitenland kunnen opdoen. Voor het academisch jaar 2023-2024 is een Niels Stensen Fellowship toegekend aan Dr. Katja Zimmermann. Zij zal het Fellowship gebruiken om aan de KU Leuven (Centre for Catholic Social Thought) haar interdisciplinair onderzoeksproject ‘The Sky is Not the Limit: Towards a Sustainable Vision of Property Rights in Outer Space’ uit te voeren.

Nooit in de geschiedenis zijn we dichter bij de realisatie van ruimtekolonies, vluchten, toerisme en mijnbouw geweest. Ooit geassocieerd met louter sciencefiction worden het concrete opties naarmate de toegang tot de ruimte verbetert. Deze nieuwe ontwikkelingen roepen nieuwe juridische vragen op, waarvan de meest prominente is of staten en particuliere entiteiten eigenaar kunnen worden van (delen van) planeten en hulpbronnen in de ruimte.

Tot op heden verbiedt het Ruimteverdrag van 1967 uitdrukkelijk elke eigendomsaanspraak op de ruimte. Toch werd dit Verdrag aangenomen in een tijd waarin de toegang tot de ruimte fundamenteel anders was. Daarom pleiten sommige juristen voor de ontwikkeling van een nieuw juridisch kader voor eigendomsrechten in het heelal.

Om het bestaande onderzoek over het buitenaardse eigendomsrecht te bevorderen, zal dit interdisciplinaire onderzoeksproject goederenrechtelijk onderzoek combineren met het katholieke sociale denken om een ​​duurzaam kader voor eigendomsrechten in het heelal te ontwikkelen.

Duur van het project

2023 – 2024