Mijn Global & Intercultural Engagement Distinction Ervaring
Date: | 22 May 2019 |
De Global & Intercultural Engagement Distinction (GIED) is een initiatief van de Rijksuniversiteit Groningen, waarmee studenten hun verbondenheid en internationale oriëntatie op verschillende vlakken kunnen verbeteren. De GIED biedt je de mogelijkheid om, door extracurriculaire opdrachten uit verschillende categorieën te voltooien, je op intercultureel gebied te ontwikkelen met als doel je taal- en interculturele vaardigheden en je waarde op de arbeidsmarkt te vergroten. Omdat ik twee International Law masters doe, dacht ik dat de GIED een goede toevoeging aan mijn cv zou zijn en dat het een mooie gelegenheid zou zijn om uit mijn comfort zone te stappen. Dit bleek inderdaad zo te zijn, want ik heb door de GIED meer geleerd over de culturen, normen en waarden van andere mensen dan tijdens de rest van mijn studie. Ik denk wel dat je intrinsiek gemotiveerd moet zijn om open te staan voor andere culturen en standpunten, want het programma is behoorlijk veeleisend en daarom moet je er zeker van zijn dat je het wil afmaken. Als je hiervoor openstaat, biedt de GIED je een heel nieuw perspectief op mensen en culturen.
De GIED bestaat uit vijf categorieën, waarvan de eerste een vak over interculturele competenties is. Dit wordt gegeven voordat je met een andere categorie kan beginnen, om zo zelfbewustzijn en other-cultural bewustzijn te creëren. Dit vak vond ik erg interessant; ik heb veel dingen geleerd die ik nog steeds in mijn dagelijks leven gebruik en ik heb veel verschillende mensen met verschillende achtergronden ontmoet. De tweede categorie bestaat uit internationale of interculturele vakken. Je kan deze categorie vullen met vakken in rechtsvergelijking of rechten in het buitenland. Categorie drie bestaat uit een internationale of interculturele werkervaring of stage. Ik heb zelf meerdere weken vrijwilligerswerk gedaan in Ghana. De vierde categorie is een vreemde taal leren of je kennis van een vreemde taal vergroten (minstens één CEFR-niveau omhoog). Deze taal mag niet de taal van je studie of je moedertaal zijn. Ik heb altijd al meer talen willen leren, maar het is een uitdaging geweest om dit daadwerkelijk te gaan doen en te blijven oefenen. Daarom vind ik deze categorie een geweldige aanvulling op het GIED-programma. Je moet zoveel tijd besteden aan het leren van een nieuwe taal dat je de basis eigenlijk vrij vloeiend leert spreken. De laatste categorie is het doen van een internationale studie, wat betekent dat je met succes een semester in het buitenland moet afronden, of deel moet nemen aan internationale summer en/of winter schools. Over het algemeen kan je zelf op een ruimdenkende manier invloed uitoefenen op hoe je elke categorie invult, waardoor de mogelijkheden eindeloos zijn en iedere student een unieke ervaring heeft.
Ik heb ervoor gekozen om naar Ghana te gaan omdat Afrika me altijd al getrokken heeft. Ik ben vorig jaar in Zuid-Afrika geweest en ik wilde graag meemaken wat mensen bedoelden met de culturele diversiteit die elk Afrikaans land zou bezitten. Ik heb deelgenomen aan een winter school in Cape Coast, waar ik medestudenten uit de hele wereld ontmoette. Door echt samen te studeren met (voornamelijk) Ghanese studenten, ben ik meer te weten gekomen over hun academische opvattingen, hun werkethiek en hoe religie hun academische werk beïnvloedt. Na deze winter school had ik geregeld dat ik vrijwilligerswerk kon doen op een basisschool in Accra. Dit deel van de ervaring heeft de meeste indruk op mij gemaakt, aangezien ik bij Ghanese families heb mogen leven zoals zij leven. Het was zeer interessant voor mij dat ik de dingen die ik bij het vak over interculturele competenties geleerd had, in de praktijk toe kon passen. Zo herkende ik precies het moment dat ik een cultuurschok kreeg toen ik in Ghana was (na een week) en nogmaals toen ik weer terugkwam in Nederland. Door deze symptomen te herkennen, kon ik meer grip krijgen op alles dat om me heen gebeurde en kon ik er beter mee omgaan. Mijn tijd in Ghana was zeer leerzaam, maar ook soms frustrerend en schokkend. Door mijn GIED-achtergrond was ik echter in staat de verschillende communicatievormen van verschillende culturen te herkennen, waardoor ik kon voorkomen dat ik mensen beledigde simpelweg door een gebrek aan kennis. Tijdens de workshops heb ik geleerd open te staan voor andere perspectieven en zo kon ik beter met andere mensen meevoelen. De ervaring heeft me een grote hoeveelheid levenservaring gegeven die ik erg op prijs stel. Ik raad GIED aan iedereen aan die klaar is om een uitdaging aan te gaan en die zijn kijk op de wereld wil verbreden.
Nikee van der Gouw - Master Public International Law & Master International Human Rights Law