Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Nieuws Nieuwsarchief

Meer menselijke maat in wetten op het terrein van de sociale zekerheid?

15 juli 2024
-
prof. Bert Marseille, dr. Marc Wever, mr. Maarten Bouwmeester en prof. Kars de Graaf

De vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht en Bestuurskunde (mr. Maarten Bouwmeester, prof. Kars de Graaf, prof. Bert Marseille en dr. Marc Wever) van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen gaat onderzoek doen in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ze gaan onderzoeken wat de consequenties zijn van de voorziene wijzigingen in de Wet versterking waarborgfunctie Awb (Algemene wet bestuursrecht).

Wel of geen aanpassingen aan de Awb

Het onderzoek betreft, voor een dwarsdoorsnede van wetten op het terrein van de sociale zekerheid, een inventarisatie van verschillen die zullen ontstaan en een analyse/beoordeling van de wenselijkheid om tot aanpassing aan de Awb te komen, of juist de eigenheid te bewaren. In het analysekader dat daartoe wordt opgesteld, wordt onder meer gekeken naar de effecten van het wel/niet aanpassen in het licht van menselijke maat, rechtszekerheid, uitvoeringskosten en uniformiteit. Het onderzoek gaat deze zomer van start en mondt uit in een rapport in de loop van de herfst dit jaar.

Wet versterking waarborgfunctie Awb

De Wet versterking waarborgfunctie Awb beoogt – kortweg – de menselijke maat in het bestuursrecht te versterken. Het betreft onder meer de introductie van een dienstbaarheidsbeginsel, het vergroten van de reikwijdte van het evenredigheidsbeginsel en talloze wijzigingen van bepalingen over procedures van besluitvorming, bezwaar en beroep bij de bestuursrechter. Begin dit jaar verscheen de consultatieversie van het wetsvoorstel.

Voor de wettelijke regelingen ter uitvoering van de overheidstaak op het terrein van de sociale zekerheid kunnen de voorziene wijzigingen van de Awb de consequentie hebben dat verschillen ontstaan tussen de Awb en deze bijzondere wetten. Is er sprake van verschillen, dan is vervolgens de vraag of aanpassing van de betreffende bijzondere wetten aan de gewijzigde Awb geboden is of niet.

Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.

Laatst gewijzigd:15 juli 2024 13:14