Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Nieuws Nieuwsarchief

Mr. Maarten Bouwmeester krijgt Cultuurfondsbeurs toegekend voor onderzoeksverblijf in Australië

18 juni 2024
mr. Maarten Bouwmeester

Maarten Bouwmeester, promovendus bij de vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht en Bestuurskunde van onze faculteit, heeft een beurs van het Cultuurfonds toegekend gekregen voor een onderzoeksverblijf. Hij gaat volgend jaar dankzij de beurs drie maanden in Australië doorbrengen om aan zijn promotieonderzoek ‘Systeemfalen in de digitale verzorgingsstaat’ te werken.

Drie maanden in Australië

Bouwmeester heeft de Cultuurfondsbeurs met een bedrag van €3.000 toegekend gekregen om van maart tot en met juni 2025 onderzoek te doen op vier verschillende plekken in Australië. Hij zal naar onderzoekscentra in Sydney, Canberra, Melbourne en Brisbane afreizen. Daar zal hij onder andere wetenschappelijke en beroepsmatige experts interviewen, presentaties geven op conferenties en een eendaags symposium organiseren.

Checks and balances in het domein van sociale zekerheid

Het onderzoeksverblijf van Bouwmeester is onderdeel van zijn promotieonderzoek getiteld ‘Systeemfalen in de digitale verzorgingsstaat’. Zijn onderzoek richt zich op het functioneren van rechtsstatelijke checks and balances in het domein van sociale zekerheid. Het combineert inzichten uit het staats- en bestuursrecht, de sociale zekerheid en de literatuur over geautomatiseerde besluitvorming. Bouwmeester bestudeert twee specifieke casussen: Robodebt (Australië) en het Toeslagenschandaal (Nederland).

Bouwmeesters onderzoek loopt van juli 2022 tot en met juni 2026 en maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Public Trust & Public Law. Hij wordt begeleid door prof. Gijsbert Vonk (promotor), prof. Heinrich Winter (co-promotor) en dr. Barbara Brink (dagelijks begeleider).

Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.

Laatst gewijzigd:18 juni 2024 17:03