Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Nieuws Nieuwsarchief

Dr. Marlies Hesselman treedt op als adviseur voor rapport College voor de Rechten van de Mens

26 juni 2024
dr. Marlies Hesselman

Marlies Hesselman, universitair docent Internationaal Recht aan onze faculteit, heeft het College voor de Rechten van de Mens (CRM) geadviseerd bij het opstellen van hun eerste rapport over het nationale, regionale en internationale juridische kader voor het 'recht op een schoon, gezond en duurzaam leefmilieu' in Nederland. Het rapport verscheen op 20 juni.

Uitdagingen op het gebied van leefmilieu

Op de korte en lange ter mijn staat de Nederlandse overheid voor complexe uitdagingen als het gaat om ons leefmilieu. Er moet veel gebeuren om onder andere de vervuiling van onze lucht, bodem- en waterkwaliteit terug te dringen en de mensen in Europees en Caribisch Nederlands gebied te beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering.

Juridisch kader

Het College voor de Rechten van de Mens publiceerde op 20 juni het juridisch kader dat de overheid ondersteunt en aanspoort om aan de verplichtingen uit internationale en Europese mensenrechtenverdragen te voldoen. Het doel was om de overheid en de politiek inzicht te bieden in wat het recht op een schoon, gezond en duurzaam leefmilieu betekent en welke verplichtingen daaruit voortkomen.

Het rapport speelt daarbij ook in op de recente erkenning van het internationale recht op een gezond leefmilieu door Nederland in resolutie 76/300 van de Verenigde Naties. Het College raadt aan om een bindend recht op een gezond leefmilieu op te nemen in Nederlandse wetgeving.

Meerdere keren geciteerd

Hesselman heeft niet alleen advies gegeven bij het opstellen van het juridisch kader op basis van haar expertise op het gebied van klimaatverandering en mensenrechten; het College verwijst ook meermaals naar haar publicaties over mensenrechten, klimaat en milieu ter ondersteuning van het juridisch kader. Zo wordt haar artikel ‘Climate change as a global health threat in international climate law and human rights law’, dat onderdeel uitmaakt van het boek Global Health Law Disrupted, aangehaald ter uitleg van de impact van klimaatverandering op de mensenrechten van huidige en toekomstige generaties, waaronder het recht op gezondheid.

Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.

Laatst gewijzigd:26 juni 2024 11:52