Superdilemma’s voor leerlingen in het basisonderwijs
Ter gelegenheid van de Internationale Dag van de Vrede, op 21 september, hebben alle basisscholen in Nederland het boek Superdilemma’s ontvangen. Het boek is samengesteld door rechtswetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen en beschrijft 25 geïllustreerde dilemma’s gebaseerd op waargebeurde rechtszaken: Superdilemma’s. Het boek heeft als doel leerlingen nieuwsgierig en respectvol te leren omgaan met verschillende meningen en kennis te maken met het recht.
Mag een bedrijf sprookjes en superhelden inzetten om reclame te maken voor snoep of is dat niet eerlijk? Van wie is de natuur? Moet een regel worden toegepast, ook als dat leidt tot een oneerlijke situatie? Verdien je straf als je in een computersysteem inbreekt, ook al bedoelde je het goed? ‘Allemaal vragen die te maken hebben met het rechtssysteem in ons land’, vertelt universitair docent Rosalie Koolhoven, initiatiefneemster van het project Superdilemma’s.
Koolhoven: ‘Onze samenleving stelt veel eisen aan kinderen en de volwassenen die zij worden. Ze worden kopers en verkopers, buren, voorbijgangers, redders in nood. Ze bewegen zich op internet, op straat, in de natuur. Met dit boek willen mijn collega rechtswetenschappers en ik eraan bijdragen dat we onze kinderen goed voorbereiden op het burgerschap in onze democratische rechtsstaat. Alle dilemma’s die we beschrijven zijn gebaseerd op waargebeurde rechtszaken. De verhalen zijn interessant, grappig, soms een beetje gek, en vooral heel leerzaam, doordat we aansluiting zochten bij de kerndoelen uit het basisonderwijs’.
Superdilemma’s maakt de wetenschap die aan de Rijksuniversiteit Groningen wordt bedreven toepasbaar in het basisonderwijs. De basis is de wetenschappelijke houding: open, nieuwsgierig en onvooringenomen. Met aansprekende werkvormen die leerkrachten kunnen inzetten, oefenen leerlingen meningsvorming, luisteren, vergelijken en op elkaar reageren. Vaardigheden die bijdragen aan wederzijds begrip en tolerantie, aan vrijheid en vreedzaam samenleven.
Unieke illustraties en instructiefilmpjes
Naast een tekstuele toelichting wordt elk superdilemma uitgebeeld in een unieke illustratie van illustratoren Maïa Blezes, Willem Kolvoort, Anita Letuve, Moniek Peek en Sieger Zuidersma.
Aanvullend op het boek is een aantal instructiefilmpjes gemaakt waarin uitleg wordt gegeven over de spellen die met het boek kunnen worden gespeeld. Met hulp van gebarentolk Marjolijn Winter zijn de filmpjes ook in de Nederlandse Gebarentaal beschikbaar.
Over de auteurs
Mr. Rosalie Koolhoven is als universitair docent verbonden aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij geeft les aan de Rijksuniversiteit Groningen en doet onderzoek naar regels voor de deeleconomie en de circulaire economie.
Ariska Bonnema is filosoof/taalwetenschapper en educatief auteur. Ze maakte al tijdens haar studie aan de Rijksuniversiteit Groningen veel lesmateriaal voor leerlingen op de basis- en middelbare school.
Meer informatie
www.rug.nl/rechten/superdilemmas
Voor de realisatie van dit project is een subsidie van de Stichting Groninger Universiteitsfonds toegekend.
Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.
Laatst gewijzigd: | 29 september 2021 14:10 |
Meer nieuws
-
16 december 2024
Liekuut | Alette Smeulers: ‘Schending van mensenrechten gaat óók over ons’
'Mensenrechten zijn niet politiek, maar we maken wel op politieke basis de keuze om ons wel of niet uit te spreken: wél tegen Rusland, niet tegen Israël.’ Dat is gevaarlijk, zegt Alette Smeulers, hoogleraar internationale misdrijven. ‘Als we toestaan...
-
18 november 2024
Groter dan femicide alleen - de rol van gender in geweld
In de media en in de politiek is er steeds meer aandacht voor femicide. Zo is er een wetsvoorstel om psychisch geweld strafbaar te stellen. Martina Althoff, universitair hoofddocent Criminologie, juicht dat toe, maar is tegelijkertijd ook kritisch....
-
09 oktober 2024
Het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken automatiseren met behulp van AI
Kan het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken worden geautomatiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI)? De Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Capgemini Nederland en Scotty AI hebben vandaag een letter of intent getekend om...