WODC onderzoek naar schorsing bestuurlijke boetes tijdens bezwaar en beroep
Onderzoekers van de Faculteit Rechtsgeleerdheid, Rijksuniversiteit Groningen, gaan in opdracht van het WODC onderzoek doen naar de schorsing van bestuurlijke boetes tijdens bezwaar en beroep. Een bestuurlijke boete is normaal gesproken onmiddellijk opeisbaar nadat deze is opgelegd. Dit betekent dat de overtreder de boete in principe meteen moet betalen ook al is tegen de boete bezwaar ingesteld en staat de boete dus nog niet definitief vast. Dit is een opmerkelijk verschil met de strafrechtelijke geldboete en de strafbeschikking die pas kunnen worden opgeëist nadat de rechter daarover een uitspraak heeft gedaan.
Het WODC wil antwoord op de vraag of er reden is om ook voor bestuursrechtelijke boetes te regelen dat deze pas kunnen worden ingevorderd nadat het bestuursorgaan op het bezwaar tegen de boete heeft beslist.
Het onderzoeksteam van de RUG bestaat uit Herman Bröring, Albertjan Tollenaar, Annalies Outhuijse en researchmaster student Maaike Feenstra, allen verbonden aan de Vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht en Bestuurskunde.
Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 13:41 |
Meer nieuws
-
18 november 2024
Groter dan femicide alleen - de rol van gender in geweld
In de media en in de politiek is er steeds meer aandacht voor femicide. Zo is er een wetsvoorstel om psychisch geweld strafbaar te stellen. Martina Althoff, universitair hoofddocent Criminologie, juicht dat toe, maar is tegelijkertijd ook kritisch....
-
09 oktober 2024
Het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken automatiseren met behulp van AI
Kan het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken worden geautomatiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI)? De Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Capgemini Nederland en Scotty AI hebben vandaag een letter of intent getekend om...
-
17 september 2024
Auto's zonder bestuurder: wie is er aansprakelijk als het misgaat?
Zelfrijdende auto’s worden de komende jaren mogelijk steeds meer onderdeel van het straatbeeld. Maar wie is er aansprakelijk als het fout gaat?