Europese Commissie selecteert Hans Vedder als Non-Governmental Advisor
Hoogleraar economisch recht Hans Vedder is door de Europese Commissie voor het komend jaar 2019/2020 geselecteerd als Non-Governmental Advisor in het kader van de International Competition Network (ICN-NGA). Binnen de Europese Commissie is het directoraat-generaal mededinging verantwoordelijk voor het handhaven van de mededingingsregels, zoals het kartelverbod en het verbod op misbruik van een machtspositie.
D-G Mededinging werkt met vele andere mededingingsautoriteiten internationaal samen in het kader van het International Competition Network. In verschillende werkgroepen wordt gesproken over gezamenlijke uitdagingen ten aanzien van de strijd tegen kartelvorming; hoe om te gaan met economische machtsposities en hoe het toezicht op grote fusies en overnames zo goed mogelijk kan plaatsvinden.
Hans Vedder zal de Commissie bijstaan bij het bepalen van haar inbreng in de vele discussies die plaatsvinden in het ICN. Deze gaan bijvoorbeeld om de vraag hoe het mededingingsrecht het best kan worden toegepast op grote en machtige internetondernemingen, of wat het best werkt in de strijd tegen kartelvorming.
Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.
Laatst gewijzigd: | 26 februari 2021 11:34 |
Meer nieuws
-
18 november 2024
Groter dan femicide alleen - de rol van gender in geweld
In de media en in de politiek is er steeds meer aandacht voor femicide. Zo is er een wetsvoorstel om psychisch geweld strafbaar te stellen. Martina Althoff, universitair hoofddocent Criminologie, juicht dat toe, maar is tegelijkertijd ook kritisch....
-
09 oktober 2024
Het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken automatiseren met behulp van AI
Kan het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken worden geautomatiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI)? De Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Capgemini Nederland en Scotty AI hebben vandaag een letter of intent getekend om...
-
17 september 2024
Auto's zonder bestuurder: wie is er aansprakelijk als het misgaat?
Zelfrijdende auto’s worden de komende jaren mogelijk steeds meer onderdeel van het straatbeeld. Maar wie is er aansprakelijk als het fout gaat?