Europese Commissie kent € 15.000 toe aan Rosalie Koolhoven voor studie naar accommodaties in de deeleconomie
De Europese Commissie heeft € 15.000 toegekend aan mr. dr. Rosalie Koolhoven voor het verrichten van onderzoek naar de aansprakelijkheid van platforms zoals Airbnb, Wimdu en Huizenruil voor het nakomen van verplichtingen uit het Europese recht, het privaatrecht in Nederland, Spanje en Frankrijk en toerisme gerelateerde verplichtingen in Amsterdam, Barcelona en Parijs. Daarnaast wordt onderzocht welke verplichtingen huizenbezitters, die hun huis of een kamer via een dergelijk platform verhuren, hebben. Bieden zij in wezen 'illegale hotels' aan?
Doel van de Europese Commissie voor dit onderzoek is te weten of consumenten nog wel de bescherming krijgen die zij zouden moeten hebben, als zij contracteren binnen wat heet de 'collaborative economy' ofwel de deeleconomie?
Working Group on the Collaborative Economy
Het onderzoek is uitbesteed aan mr. dr. Rosalie Koolhoven (Universitair Docent Goederenrecht). Zij richtte daartoe de 'Working Group on the Collaborative Economy' op met mr. dr. Evert Neppelenbroek (Universitair Docent Goederenrecht), Enrique Santamaría LLM (PhD) en Théo Verdi BA (research assistant).
Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.
Laatst gewijzigd: | 19 januari 2024 08:36 |
Meer nieuws
-
18 november 2024
Groter dan femicide alleen - de rol van gender in geweld
In de media en in de politiek is er steeds meer aandacht voor femicide. Zo is er een wetsvoorstel om psychisch geweld strafbaar te stellen. Martina Althoff, universitair hoofddocent Criminologie, juicht dat toe, maar is tegelijkertijd ook kritisch....
-
09 oktober 2024
Het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken automatiseren met behulp van AI
Kan het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken worden geautomatiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI)? De Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Capgemini Nederland en Scotty AI hebben vandaag een letter of intent getekend om...
-
17 september 2024
Auto's zonder bestuurder: wie is er aansprakelijk als het misgaat?
Zelfrijdende auto’s worden de komende jaren mogelijk steeds meer onderdeel van het straatbeeld. Maar wie is er aansprakelijk als het fout gaat?