Promovendus van het Groningen Centre of Energy Law Hannah Muller LL.M geeft een lezing bij het ministerie van EZ
Op 14 oktober j.l. heeft de PhD onderzoekster van het Groningen Centre of Energy Law Hannah Muller een lunchlezing gegeven bij het ministerie van Economische Zaken, DG Energie, Telecom en Mededinging omtrent “Een grensoverschrijdend net op zee: Juridische belemmeringen en mogelijke oplossingen”.
De vraag hoe de geproduceerde elektriciteit het best naar land kan worden gebracht wordt steeds relevanter naarmate het aantal windmolenparken op zee toeneemt. Naar het huidige rechtssysteem worden windmolenparken individueel aangesloten, maar de behoefte aan de grensoverschrijdende verbinding zal toenemen. De meest efficiënte manier zou zijn om een grensoverschrijdend elektriciteitsnet op zee aan te leggen. Om dit de verwezenlijken moeten er echter nog veel juridische belemmeringen worden weggenomen.
Tijdens deze lezing heeft Hannah Müller naast de Nederlandse situatie, ook de Europese context en de wettelijke regimes in de andere omringende Noordzeelanden toegelicht. Afsluitend heeft de onderzoekster de juridische veranderingen gepresenteerd die nodig zijn op nationaal en Europees niveau.
Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.
Laatst gewijzigd: | 19 januari 2024 11:38 |
Meer nieuws
-
18 november 2024
Groter dan femicide alleen - de rol van gender in geweld
In de media en in de politiek is er steeds meer aandacht voor femicide. Zo is er een wetsvoorstel om psychisch geweld strafbaar te stellen. Martina Althoff, universitair hoofddocent Criminologie, juicht dat toe, maar is tegelijkertijd ook kritisch....
-
09 oktober 2024
Het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken automatiseren met behulp van AI
Kan het afnemen van getuigenverklaringen in strafzaken worden geautomatiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI)? De Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Capgemini Nederland en Scotty AI hebben vandaag een letter of intent getekend om...
-
17 september 2024
Auto's zonder bestuurder: wie is er aansprakelijk als het misgaat?
Zelfrijdende auto’s worden de komende jaren mogelijk steeds meer onderdeel van het straatbeeld. Maar wie is er aansprakelijk als het fout gaat?