Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Egbert Koops wint Premio Speciale dell'Università di Camerino

18 september 2013

Egbert Koops, universitair docent Goederenrecht, is de winnaar van de prestigieuze "Premio Speciale dell'Università di Camerino, intitolato 'Alan Rodger'" in het concours voor de IXe "Premio Boulvert". De uitreiking vond afgelopen 10 september plaats aan de Universiteit van Salzburg.

De Premio Boulvert is een grote internationale prijs die driejaarlijks wordt uitgereikt voor het beste rechtshistorische 'eerste boek' dat in de afgelopen drie jaar in heel Europa is verschenen. De jury bestond uit 13 gerenommeerde hoogleraren uit 7 verschillende landen. Het IXe concours besloeg de periode 2010-2012. Ditmaal waren er 50 boeken genomineerd.

Egbert Koops (1979) kreeg de prijs voor zijn proefschrift "Vormen van subsidiariteit", over de werking van het subsidiariteitsbeginsel bij pand, hypotheek en borgtocht, dat in 2010 bij Boom in Den Haag verscheen. Het is één van de zeven speciale prijzen, dus niet de hoofdprijs, die in het kader van het concours voor de Premio Boulvert wordt uitgereikt, namens instituten als het Italiaanse Constitutionele Hof, de stichting Spaarbank Livorno en verschillende universiteiten (Camerino, Paris II, Napels). Koops ontving de speciale prijs van de universiteit van Camerino, die sinds dit jaar ook is vernoemd naar de recent overleden Engelse 'law lord' en romanist Alan Rodger. Het is tamelijk zeldzaam dat een Nederlander een prijs wint, en al helemaal met een proefschrift dat in het Nederlands is geschreven.

Dit bericht is geplaatst door de Faculteit Rechtsgeleerdheid.

Laatst gewijzigd:19 januari 2024 12:55