Meaning of good safe port and berth in a modern shipping world
Promotie: | Dhr. A. Kharchanka |
Wanneer: | 27 februari 2014 |
Aanvang: | 11:00 |
Promotor: | prof. mr. dr. M.H. (Mathijs) ten Wolde |
Copromotor: | dr. M.J. davies |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Rechtsgeleerdheid |
Het varen van de ene naar de andere haven om goederen af te
leveren is een van de hoofddoelen van elk commercieel avontuur op
zee. Alhoewel de meeste havens van de wereld wel een vorm van
zeevaartgeschiedenis hebben en gedetailleerd zijn beschreven op
kaarten, lopen schepen nog steeds aan de grond, hebben ze
vertraging of vinden er andere ongelukken plaats. Met de steeds
groter wordende complexiteit van vaartuigen en de steeds hoger
wordende operationele kosten, kan vertraging door reparatie of
drukte een significante schadepost zijn. De kwestie van veilige
havens en ligplaatsen vloeit voort uit de werkzaamheden van het
schip. Andrei Kharchanka schetst in zijn proefschrift de betekenis
van veilige havens en ligplaatsen in de Engelse en Amerikaanse
wetgeving, behandelt een schuldnorm voor de betrokken partijen, en
stelt maatstaven voor fysieke, politieke, administratieve en
ecologische veiligheid voor.
Een aansprakelijkheidsnorm voor de partijen die verantwoordelijk
zijn voor het voordragen van de haven wordt uitgebreid besproken.
Onder Engels recht omvat een garantie van de bevrachters de
risicoaansprakelijkheid voor de voordracht van een onveilige haven.
Het Amerikaanse recht biedt twee mogelijkheden: ten eerste een
garantie, gegeven door de bevrachters, en ten tweede, een plicht
tot gepaste zorgvuldigheid voor de bevrachters bij het uitkiezen
van een haven.
Kharchanka gaat ook in op de fysieke, politieke, administratieve en
ecologische veiligheid van de haven, met voorbeelden van
rechterlijke en arbitrale beslissingen. Het proefschrift besluit
met het voorstel dat de aanpak van gepaste zorgvuldigheid het beste
past bij de realiteit van de hedendaagse scheepvaart.
Andrei Kharchanka verrichtte zijn onderzoek bij de vakgroep
Bedrijfsrecht en Europees Recht van de Faculteit Rechtsgeleerdheid
van de RUG en aan Tulane University Law School (New Orleans,
USA).