Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Rereading things past: a narratological approach to departures in the jurisprudence of the European Court of Human Rights

Promotie:Mw. Y. (Yuliia) Khyzhniak
Wanneer:24 oktober 2024
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. P.C. (Pauline) Westerman, prof. dr. A.M.P. Gaakeer
Copromotors:dr. M.E.D. Matthee, A. (dr. Aikaterini [Katerina]) Tsampi, PhD
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Rereading things past: a narratological approach to departures in
the jurisprudence of the European Court of Human Rights

Het verleden herlezen: een narratieve benadering van afwijkingen in de jurisprudentie van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens

Wanneer het Europees Hof voor de Rechten van de Mens afwijkt van een eerder ingenomen standpunt inzake een bepaald juridisch probleem, moet het deze afwijking uitleggen in het licht van eerdere uitspraken over vergelijkbare kwesties. Hoewel het EHRM niet wettelijk verplicht is eerdere jurisprudentie te volgen, stelt deze jurisprudentie het Hof wel degelijk voor narratieve problemen. Hoe lost het Hof deze problemen op? Hoe wordt de nieuwe oplossingsrichting onderdeel van de bestaande jurisprudentie?

Dit proefschrift van Yuliia Khyzhniak behandelt deze vragen volgens een benadering binnen het interdisciplinaire domein van Recht en Literatuur — narratieve kritiek van het recht. Khyzhniak  analyseert op welke wijze de uitspraken van het EHRM hun narrativiteit belichamen, wat voor soort verteller het EHRM hanteert en hoe het Hof in zijn uitspraken zichzelf construeert als personage. De manier waarop het EHRM over zichzelf spreekt op het moment dat het van een eerder standpunt afwijkt, doet denken aan de manier waarop keerpunten worden geconstrueerd in literaire verhalen. Het narratologische concept van het keerpunt en zijn metaforische implicaties stellen me in staat om de narratieve technieken te analyseren waarvan het EHRM zich bedient als afgeweken wordt van eerdere rechtspraak. In het bijzonder analyseert Khyzhniak drie keerpunten die alle drie op verschillende wijze worden verteld, afhankelijk van hetgeen in eerdere uitspraken is gezegd. Deze drie verschillende afwijkingen laten zien welke diepgaande invloed uitgaat van cruciale veranderingen in de jurisprudentie van het Hof, hetgeen uiteraard precies de reden is waarom ze als keerpunten kunnen worden beschouwd.