Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nieuwe ‘Gids voor de maan’ brengt natuur, geschiedenis en cultuur samen

24 september 2024
'Gids voor de maan'

Peter Barthel, hoogleraar astrofysica aan de Rijksuniversiteit Groningen, en Klaas van Berkel, emeritus-hoogleraar Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen, hebben samen het boek 'Gids voor de Maan' geschreven.

De hernieuwde grote belangstelling voor exploratie én exploitatie van de maan, recentelijk ingezet door het Artemis-programma van de NASA, heeft zowel positieve als negatieve kanten. Om zich over die ontwikkeling een oordeel te vormen is goede informatie belangrijk - die wil dit boek bieden, zo stellen de auteurs.

Het boek, dat is verschenen bij uitgeverij Noordboek, richt zich op een breed publiek. In vijf delen behandelen de schrijvers de basiskennis van de maan, de geschiedenis van het maanonderzoek, de culturele betekenis van de maan, het moderne, 21e-eeuwse onderzoek van de maan en de reizen naar de maan. Er is volop aandacht voor de hernieuwde aandacht voor de maan in het huidige decennium, bij de ruimte-agentschappen van verschillende landen én bij private ondernemingen.

Peter Barthel en Klaas van Berkel

In het laatste hoofdstuk staan de auteurs stil bij de afwegingen die gemaakt zullen moeten worden bij de verdere exploratie en exploitatie van de maan. "Van wie is de maan? Is hier niet sprake van een ultiem voorbeeld van Werelderfgoed, en is dat niet alle reden om goede afspraken te maken over wat we wel en wat we niet op de maan gaan doen?", stelt Peter Barthel.

Klaas van Berkel: "Dit boek is bijzonder, doordat naast de natuurwetenschappelijke aspecten ook de wetenschapshistorische en cultuurhistorische aspecten van de maan aan de orde komen. Omdat de veranderende relatie tussen aarde en maan ook ons beeld van de maan ingrijpend zal veranderen, moeten ook die aspecten (de maan als object van verbeelding) expliciet aandacht krijgen. Hoe ver willen we gaan bij de 'ont-tovering' van onze maan?"

Er zijn drie publiekspresentaties van de ‘Gids voor de Maan’ op 10, 14 en 17 oktober.

Laatst gewijzigd:25 september 2024 08:57