Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Erkenning voor PhD Supervisors: Certificering van Supervision Excellence

09 juli 2024

Op maandag 8 juli vond een feestelijke ceremonie plaats ter ere van het eerste cohort dat de PhD Supervision Excellence cursus, ontwikkeld door de RUG, heeft afgerond. Rector Magnificus Jacquelien Scherpen reikte de certificaten uit aan de eerste deelnemers.

Erkenning voor PhD Supervisors

Het doel van de PhD Supervision Excellence cursus is om academisch personeel te helpen de leiderschapsvaardigheden en competenties te ontwikkelen. Die zijn nodig om de ontwikkeling van promovendi tot onafhankelijke onderzoekers en academici te ondersteunen en begeleiden.

Deze cursus is opgebouwd rond de MOOC 'Successful PhD Supervision: a Shared Journey', die door de RUG is ontwikkeld en in november 2023 is gelanceerd. Om de PhD Supervision Excellence cursus af te ronden, voltooien supervisors deze MOOC en volgen daarna een aantal gerelateerde verplichte workshops. Onderwerpen van de workshops zijn onder andere gespreks- en selectietechnieken, coaching en effectieve feedback, maar ook interculturele supervisie en het helpen van gestreste PhD studenten.

Het HR & Health Learning & Development team is blij dat ze deze mijlpaal hebben bereikt. Tijdens de ceremonie heeft het team samen met de decaan van Graduate Studies, alle graduate schools, trainers en experts gereflecteerd op maanden van hard werken. Ze zijn er trots op dat ze een flexibel en rigoureus trainingsprogramma hebben ontworpen dat zowel op bewijs is gebaseerd als zeer praktisch is, om academisch personeel te ondersteunen bij dit cruciale aspect van hun werk.

De cursus wordt over de hele universiteit binnen alle faculteiten uitgerold. De eerste feedback is zeer positief: deelnemers melden een aanzienlijke verbetering in hun begrip van hun rol als supervisor. De combinatie van de MOOC en workshops werkt goed. Deelnemers merken een verfijning van hun supervisie vaardigheden als resultaat van de uitgebreide online cursus, en ze waardeerden de mogelijkheid om te oefenen en te reflecteren in kleine groepen tijdens de workshops. Op dit moment volgen bijna 150 deelnemers de cursus aan de RUG en 34 hebben deze afgerond.

Een van de deelnemers zei: "Ik waardeerde de persoonlijke ontmoetingen en het enthousiasme van de docenten, de mogelijkheid om te communiceren met andere begeleiders en ideeën en tips uit te wisselen, evenals de praktijkvoorbeelden. Ik heb ook geprofiteerd van de zeer praktische online tools, zoals een formulier om wederzijdse verwachtingen met copromotoren en promovendi te bespreken.”

De RUG blijft zich inzetten voor de professionalisering van haar personeel en het bevorderen van kwalitatief hoogwaardige begeleiding van promovendi.

Voor meer informatie over het certificaat en de individuele workshops, zie de PhD supervisors pagina op de Corporate Academy website.
Meer informatie over de 'Successful PhD Supervision: A shared Journey'
MOOC vind je op de Futurelearn website, waar je hier de interne versie voor RUG medewerkers vindt.

Laatst gewijzigd:09 juli 2024 14:11