Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Kamerleden op bezoek bij Facility Support RUG

16 juli 2024

Afgelopen vrijdag bezochten Tjebbe van Oostenbruggen en Daniëlle Jansen, Tweede Kamerleden van NSC, Facility Support, een afdeling van de Rijksuniversiteit Groningen waar mensen met ondersteuningsbehoeften werken. Na een hartelijk welkom hebben Arthur Hilberdink, Jelmer Kiewiet, Maud Kruizinga en de toezichthouders Christiaan, Curt en Jaimie een presentatie gegeven over wat onze afdeling allemaal doet en tot nu toe heeft bereikt.

Kamerleden op bezoek bij Facility Support.

Met name de persoonlijke verhalen van medewerkers Christiaan en Curt maakten een diepe indruk. Christiaan vertelde over zijn indrukwekkende transformatie: van een gesloten inrichting, zonder diploma’s en met een verleden in criminaliteit en verslaving, heeft hij nu zijn leven volledig op de rit. Hij volgt een BBL-opleiding logistiek, is schuldenvrij en heeft samen met zijn vriendin, die ook bij Facility Support werkt, een mooi leven opgebouwd.

Curt vertelde over hoe hij na vier jaar thuiszitten via een jobcoach van de gemeente Groningen bij ons terechtkwam. Nu gaat Curt Maud binnenkort ondersteunen als werkbegeleider en gebruikt hij zijn levenservaring om de groep te helpen. Hij krijgt hiervoor een training die wordt gefinancierd door de Rijksuniversiteit Groningen.

We bespraken, naast indrukwekkende persoonlijke verhalen, ook de uitdagingen en de invloed die de Rijksuniversiteit Groningen heeft, en waar Facility Support zowel regionaal als landelijk tegenaan loopt.

Regionale uitdagingen en invloed

• De maatschappelijke betrokkenheid van de RUG en de wens om een inclusieve organisatie te worden.
  • Het belang van banenafspraken die bijdragen aan de vermindering van uitkeringen, zorgkosten, armoede en eenzaamheid.
  • De invloed van de RUG op de regionale arbeidsmarkt als een van de grootste werkgevers van de regio.
  • De invloed van Facility Support draagt met betrekking tot de vermindering van criminaliteit en verslavingsproblematiek en de integratie van mensen met psychische aandoeningen in het werkproces.

Landelijke uitdagingen

• Een centraal loket voor alle sociale voorzieningen, voor efficiëntie, duidelijkheid en kostenbesparing.
  • Een uniforme werkwijze binnen alle gemeenten betreffende jobcoaching en de verantwoording ervan.
  • Het toevoegen van mensen met een WIA-uitkering aan de afspraakbanen om aan de quotumwet te voldoen, wat bijdraagt aan een rechtvaardigere arbeidsmarkt.
  • Meer beschikbare middelen vanuit de overheid voor de begeleiding van mensen met een ondersteuningsbehoefte.

De voorgenomen bezuinigingen die voortvloeien uit het hoofdlijnenakkoord zullen niet alleen impact hebben op wetenschappelijk onderwijs, onderzoek en innovatie, maar beïnvloeden waarschijnlijk ook onze afdeling. De afdelingen, faculteiten en diensten zouden hierdoor een hogere werkdruk kunnen ervaren, waardoor de begeleiding van mensen met een ondersteuningsbehoefte onder druk kan komen te staan. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot stagnatie binnen de afspraakbanen of minder BBL-opleidingen en scholingsgeld voor medewerkers van Facility Support.

Na onze presentatie hebben we gezamenlijk een bezoek gebracht aan een afvaleiland in het Academiegebouw waar Daniel en Timmy uitleg gaven over hun werkzaamheden. Beide medewerkers voerden een vruchtbaar gesprek met de Kamerleden, die geïnteresseerd waren in het afvalverwerkingsproces binnen de RUG. Vervolgens bezochten we Danaé, zij werkt als administratieve kracht bij HR & Health waar zij de administratie verzorgt voor de participatieafdeling van de RUG. Ook Danaé deelde haar persoonlijke verhaal en vertelde over de prettige ondersteuning die ze krijgt binnen haar werk.

Voor beide partijen was het een leerzame ontmoeting, waarbij wij als afdeling niet alleen onze werkzaamheden konden presenteren, maar ook de uitdagingen en successen van onze medewerkers konden delen met Kamerleden Van Oostenbruggen en Jansen. Facility Support was dankbaar voor hun bezoek.

Namens de afdeling Facility Support, Arthur Hilberdink

Laatst gewijzigd:16 juli 2024 13:46