Wubbo Ockels School for Energy and Climate Nieuws

Symposium Public Participation Center: op zoek naar het ‘stille midden’

24 juni 2024

Het derde symposium van het Public Participation Center over inclusie in burgerparticipatie vond onlangs plaats in de Groningse wijk Vinkhuizen. Wytse Gorter , onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen en initiatiefnemer voor het symposium, blikt terug op de bijeenkomst. ‘Het vinden van de juiste taal om meer burgers te bereiken, blijft de million dollar question .’

Tijdens het symposium stond het betrekken van burgers bij de verschillende transities centraal, waaronder de energietransitie. Sommige groepen zijn moeilijk te bereiken en praten niet mee over deze transities, vertelt Gorter. ‘We zien tijdens bijeenkomsten over publieksparticipatie vaak hetzelfde soort mensen. Vaak wit, hoogopgeleid en man. Het ‘stille midden’, een groot deel van de bevolking, praat niet mee.’

Vinkmobiel

Niet voor niets werd de bijeenkomst in Vinkhuizen georganiseerd, vervolgt de RUG-onderzoeker. ‘Het is een van de Groningse wijken waar mensen zich soms buitengesloten voelen.’ Als voorbeeld van hoe het wél moet, noemt Gorter de Vinkmobiel, een duurzame en betaalbare taxi voor en door bewoners in de wijk Vinkhuizen. ‘Dit initiatief is samen met de bewoners opgezet en de betrokkenen zijn zelf verantwoordelijk voor het in stand houden van de taxi. Het is een mooi voorbeeld van publieksparticipatie bij transities, maar er valt tegelijkertijd nog veel te halen.’

Betrekken van kwetsbare groepen

De bijeenkomst bestond uit verschillende lezingen van onderzoekers en experts op het gebied van publieksparticipatie. Ook was er in de middag een workshop over inclusie en duurzame transities onder leiding van Peter Bootsma, de Groene Burgemeester van Groningen. Bootsma leidde een rollenspel waarbij het draait om het betrekken van kwetsbare groepen. Hij gebruikte hiervoor het praktische model van de 'Task Democracy' om verschillende maatschappelijke geledingen aan één tafel te krijgen. ‘Als wetenschappers krijg je niet altijd met de praktijk te maken. Daarom was dit een inspirerende sessie’, stelt Gorter.

Gemeenschappen

Ook tijdens de presentaties ging het om het betrekken van burgers. RUG-promovenda Fleur Goedkoop vertelde over inclusie in de energietransitie. Ze besprak de verschillen tussen socio-demografische groepen in hun betrokkenheid bij energiegemeenschappen. Dit zijn samenwerkingen tussen burgers, bedrijven, lokale overheden en andere belanghebbenden om duurzame energieproductie te stimuleren. Franzisca Bos-Beeken, eveneens promovenda aan de RUG, vertelde over religie en burgerparticipatie. Religieuze organisaties kunnen als hechte gemeenschappen een belangrijke rol spelen bij duurzaamheidstransities. In haar presentatie benadrukte Bos-Beeken echter het belang van een goed netwerk om religieuze gemeenschappen te bereiken.

De presentaties en workshop gaven volgens Gorter een uitgelezen kans om van elkaar te leren. ‘Maar het blijft moeilijk om bepaalde groepen uit de samenleving te bereiken’, erkent de RUG-onderzoeker. ‘Dat werd ook duidelijk tijdens het symposium. De taal is vaak wetenschappelijk, en daardoor moeilijk te begrijpen. Het vinden van de juiste taal om meer burgers te bereiken, blijft de million dollar question.’

Het Public Participation Center is een samenwerking tussen de Wubbo Ockels School for Energy & Climate en de New Energy Coalition. Met dit initiatief worden burgers actief betrokken bij de verschillende transities.

Laatst gewijzigd:27 juni 2024 15:51