Jantina Tammes School of Digital Society, Technology and AI Nieuws

JTS viert verjaardag met prijzen voor jonge onderzoekers

24 juni 2024

De Jantina Tammes School of Digital Society, Technology and AI vierde woensdagmiddag 19 juni 2024 haar verjaardag in het House of Connections. Tijdens het evenement werd onder meer de Early Career Researcher Prize uitgereikt aan vijf onderzoekers. Daarnaast waren er interessante speeches over de naamgeefster van de School, Jantina Tammes, en over de ontwikkeling van ‘intelligente machines’.

Het verjaardagsfeest trapte af met een lezing van Ida Stamhuis over Jantina (Tine) Tammes, de eerste vrouwelijke hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen, en de tweede vrouwelijke professor in Nederland. Dat Tammes het zo ver zou schoppen, was gezien haar niet-academische achtergrond allesbehalve vanzelfsprekend, betoogde Stamhuis, die werkt aan een biografie over de Groningse hoogleraar.

Tijdens haar presentatie ging Stamhuis ook kort in op het verband tussen Jantina Tammes (de professor) en de School. Volgens de biografe zijn data-intensieve activiteiten een belangrijke overeenkomst tussen de School en de wetenschapper Jantina Tammes, die statistiek gebruikte voor haar baanbrekende genetica-onderzoek.

Eerdere winnaars

Na het verhaal van de biografe vertelden drie eerdere winnaars van de Early Career Researcher Prize hoe het prijzengeld hun onderzoek een ‘boost’ heeft gegeven. Promovenda Dagmar Heeg vertelde over haar ‘reizende’ kunstmatige intelligentie-tentoonstelling en universitair docent Milad Abbasiharofteh hield een betoog over zijn onderzoek naar bedrijven in Noord-Nederland en Noordwest-Duitsland, die zich bezighouden met de ‘twin transition’.

Tot slot vertelde universitair docent Elisabeth Wilhelm over de Cybathlon, een soort Olympische Spelen voor atleten die gebruikmaken van robotprotheses. Mede dankzij de Early Career Researchers Prize kan een studententeam uit Groningen deelnemen aan de eerstvolgende Spelen in Zwitserland.

Pitches

Daarna volgden pitches van de vijf winnaars van dit jaar. De prijzen gingen naar Esther Metting, Marília Gehrke, Evgeni Moyakine, Catherine Sibert en Matias Valdenegro. De onderzoeksgebieden bleken zeer divers: van de acceptatie van digitale gezondheid tot cyberaanvallen, en van 'datafeminisme' tot 'machine learning' met Tetris, of de misverstanden over het gevaar van AI.

Intelligente machines

De keynote-speech was van Bayu Jayawardhana, hoogleraar Mechatronics and Nonlinear Control Systems. Hij gaf een historische schets over cybernetica, neurale netwerken en kunstmatige intelligentie, en de ontwikkeling van ‘intelligente machines’. Ook vertelde Jayawardhana over de potentie van ‘distributed computing’, waarbij we onder meer kunnen leren van octopussen, die met de neuronen in hun tentakels als het ware ook ‘gedistribueerde berekeningen’ uitvoeren.

Uitreiking

Na de speech van Jayawardhana was het tijd voor de officiële uitreiking van de Early Career Researcher Prize, ter waarde van 2.500 euro. Daarenboven krijgen de winnaars in totaal 300 uur technische ondersteuning van het Centrum voor Informatie Technologie (CIT). Ook kregen Evgeni Moyakine en Catherine Sibert de bonusprijs van 1.000 euro, te besteden aan een korte video om hun onderwerp onder de aandacht te brengen.

Laatst gewijzigd:24 juni 2024 14:36