Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

31 oktober 2023
De delegatie
Foto: Silvio Zangarini

Op 31 oktober bezocht een delegatie van de Universitas Gadjah Mada (UGM), onder leiding van rector prof. Ova Emilia, de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). De rector, de decanen en vice-decanen van de faculteiten Rechtsgeleerdheid, Cultuurwetenschappen, Wijsbegeerte en Landbouwwetenschappen van de UGM ontmoetten tijdens een aantal bijeenkomsten voorzitter van het RUG-College van Bestuur Prof. Jouke de Vries, Academisch Ambassadeur Zuidoost-Azië Prof. Bayu Jayawardhana, en vertegenwoordigers van de Schools voor Wetenschap & Samenleving, faculteiten en het bestuur van de RUG.

Het bezoek van de UGM aan Groningen was een volgende stap in het veelomvattende strategische partnerschap tussen beide universiteiten. Centraal in de discussies stond de ontwikkeling van een gezamenlijke Hub for the Future of Human Welfare, met als belangrijkste doel het co-creëren van duurzame innovaties en oplossingen gericht op (toekomstig) menselijk welzijn vanuit de pijlers onderwijs, onderzoek en community outreach. In de Hub zal de nadruk liggen op de volgende thema's:

• Leefbare steden
  • Adaptief beheer van natuurlijke hulpbronnen
  • Duurzaam ondernemerschap
  • Rechtvaardige wereldwijde gezondheid
  • Versnelde energietransitie

Tijdens het bezoek werd speciale aandacht besteed aan het belang van alumni in de samenwerking, zoals de 27 RUG-alumni die momenteel colleges geven aan de UGM en de 20 UGM-alumni die momenteel aan de RUG studeren voor een academische graad. Deze laatste groep woonde de afsluitende bijeenkomst bij, waar de rector magnificus en de voorzitter van de UGM overeenkomsten ondertekenden voor de lancering van de Hub (vanaf het academisch jaar 2024-25), en voor het opzetten van een Double Doctorate Framework voor gezamenlijk begeleide PhD-projecten.

Contactpersoon bij ISR: Tim Zwaagstra.

decoratieve afbeelding
Foto: Silvio Zangarini