Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

ENLIGHT Teaching & Learning Conference and Award 2023

19 oktober 2023

De 3e editie van de ENLIGHT Teaching and Learning (T&L) Conferentie werd onlangs gehouden in Bordeaux. Van 11 - 13 oktober waren meer dan 200 studenten, docenten en onderwijsmakers van de ENLIGHT-partners bijeen om voorbeelden van innovatief onderwijs met elkaar te delen, te netwerken en te kijken naar samenwerkingsmogelijkheden. Het programma was deels online te volgen. Ook de RUG deed mee aan workshops, discussies en gaf zelf presentaties. Daarnaast bevatte het programma o.a. een keynote door Robert Coelen van Campus Fryslan getiteld ‘Empowering students of Higher Education with Diversity’ en werden de Global Dialogue Awards en de T&L Awards, de prijs voor beste programma van het jaar, uitgereikt. Wij feliciteren Benjamin Leruth van de Faculteit Letteren van harte met het behalen van een T&L Award. Zijn team kreeg de 3e prijs voor het vak ‘Democratic Innovations’.

Hieronder volgen enkele reacties van RUG-deelnemers:

Liga Klavina, Afdeling Psychologie, Faculteit GMW
Het team waar zij deel van uitmaakt won de 1e ENLIGHT T&L Award in 2021
'Vergeleken met de eerdere edities had deze conferentie, denk ik, de hoogste studentenvertegenwoordiging en -betrokkenheid. Het is een van de dingen die de conferentie speciaal maakt, studenten zijn (co-)presentatoren, en hebben ook een actieve rol in het vormgeven van de conferentie. Wat ik waardeer, zijn de dynamische gesprekken over lesgeven en leren die daaruit voortvloeien. In elke groepsdiscussie waar ik bij betrokken was, waren studenten aanwezig om hun perspectief en ervaring te delen. Voor sommigen lijkt co-creatie door studenten misschien een ver-van-mijn-bed-show en niet altijd een realistisch scenario, maar op deze conferentie komt het echt tot leven. Nu het ENLIGHT project verdergaat, ben ik benieuwd of de soms schijnbare kloof in hoe over sommige onderwerpen, zoals duurzaamheid en diversiteit, wordt gedacht door verschillende groepen (op basis van leeftijd, regio, discipline) kan worden overbrugd? Misschien door de rol van een moderator die, op sleutelmomenten tijdens de conferentie, de verschillende geluiden kan weergeven?
De opzet van ons peer-mentorsysteem bij psychologie kreeg belangstelling van studenten en medewerkers van andere universiteiten, en ik heb veel geleerd over Challenge-based learning, zowel door diep in te gaan op de mogelijkheden en beperkingen, als van de andere ENLIGHT-collega's die deelden wat ze geleerd hadden van hun eigen Challenge-based learning-cursussen.'

Scholte Boels, trainer en loopbaanadviseur - FEB Career Services
'Ik ben nooit eerder naar een ENGLIGHT Teaching and Learning-conferentie geweest en was erg benieuwd naar de rol van studenten tijdens de conferentie. De manier waarop professoren, medewerkers en studenten met elkaar omgingen en inzichten deelden, resulteerde in een zeer dynamische conferentie met enkele goede discussies. Een bijzonder interessant idee dat ik tegenkwam was een zelfevaluatietool voor studenten die hen een selectie van activiteiten biedt (aangeboden door loopbaandiensten). De tool stelt studenten in staat eigenaar te worden van hun loopbaanontwikkelingsproces, het helpt hen het proces te structureren en ondersteunt in hun behoeften.'

Foto's: Gautier Dufau, Universiteit van Bordeaux

De T&L Award

Tijdens de beide vorige edities viel de RUG in de prijzen, dus we waren heel benieuwd of dat dit jaar weer zou lukken. Namens de RUG was Benjamin Leruth, docent Europese politiek en samenleving aan de Faculteit Letteren, genomineerd voor het programma Democratic Innovations. Dit vak behandelt vernieuwende benaderingen van democratische participatie en publieke besluitvorming. Omdat Leruth zelf helaas niet aanwezig kon zijn had hij een van zijn studenten Rabea Schmucker, gevraagd om namens hem de jury - dit jaar geheel bestaande uit studenten -  te overtuigen van het innovatieve karakter van de cursus. En dat is gelukt: ze wonnen de derde prijs. Goed gedaan, Rabea!

Benjamin Leruth, docent Democratic Innovations
'Ik bedank de jury door de erkenning van deze cursus en de inspanningen die we hebben geleverd om er een unieke leerervaring van te maken. Ik wil graag mijn collega’s Léonie de Jonge en Stefan Couperus (die deze cursus mede-doceerden), alle belanghebbenden die meededen aan de democratische experimenten, en alle studenten die de cursus de afgelopen drie jaar hebben gevolgd bedanken: de cursus is een succesverhaal geworden dankzij hun waardevolle bijdragen.'

Rabea Schmucker, student Democratic Innovations
'Het volgen van dit vak en het mogen vertegenwoordigen van Benjamin op de conferentie was echt een verrijkende ervaring, waar ik heel dankbaar voor ben. Wat dit vak voor mij echt anders maakt dan andere, is de nadruk op de praktische toepassing, waardoor ik me meer betrokken voel bij de inhoud en het begrip vergroot.'

De volgende ENLIGHT Teaching & Learning Conferentie wordt georganiseerd door de Universiteit van Tartu, en is van 7-9 oktober 2024. Zet het alvast in je agenda!

Laatst gewijzigd:20 oktober 2023 14:58