Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Campagne sociale veiligheid stimuleert gesprekken

27 juni 2023

De campagne Sociale Veiligheid is op 17 april 2023 van start gegaan en is nu ruim twee maanden onderweg. Het doel van de campagne is medewerkers en studenten te stimuleren het gesprek met elkaar aan te gaan over sociale veiligheid. De campagne is opgebouwd uit twee fasen. De huidige eerste fase van de campagne bestaat uit posters en online-uitingen die verwijzen naar een website over sociale veiligheid: www.rug.nl/checkhetdan [Engels: www.rug.nl/justask]. Daar lees je hoe je mogelijk onveilige situaties checkt en wat je kunt doen om het gesprek aan te gaan. Ook vind je daar wat je kunt doen als je er samen niet uitkomt of als de situatie een gesprek niet (meer) toelaat.

Groot bereik

Het campagneteam heeft nauwlettend de ontvangst en reacties op de verschillende kanalen gevolgd, net als social media-activiteiten en het aantal bezoekers van de website. Met de posts op social media zijn duizenden accounts bereikt, waarbij voornamelijk onder de Instagram volgers veel aandacht is voor de campagne. De bezoekcijfers van de website geven aan dat die goed te vinden is: ca. 7100 bezoekers in de afgelopen campagneperiode. Daarnaast vraagt het team bij verschillende overleggen en collega's naar reacties. De leer- en verbeterpunten die uit deze eerste stap komen worden gebruikt in fase twee van de campagne, die na de zomer start. De bevindingen worden verder verwerkt in het integrale veiligheidsbeleid van de RUG en meegenomen in de vervolgacties. Dit alles moet bijdragen aan het voortdurend verbeteren van een open en veilige cultuur binnen de RUG.

Meer gesprekken, meer meldingen

Anne-Marie Petter, campagnemanager: ‘We merken dat er de afgelopen tijd meer gesprekken hebben plaatsgevonden over sociale veiligheid. Een goede zaak, want dat bevordert het bewustzijn over sociale veiligheid.’ De afdeling HR ontvangt duidelijk meer meldingen en vragen. Ook de Vertrouwenspersoon geeft aan dat zij meer meldingen krijgt, en ze denkt dat dit deels komt door de campagne. Het lijkt erop dat de campagne aanmoedigt het gesprek aan te gaan en zo nodig melding te maken. Ook de ondersteuningsstructuur is beter zichtbaar gemaakt. ‘Sommige organisatieonderdelen gebruiken de campagne als startpunt voor een eigen dialoog over sociale veiligheid. Er zijn mensen die het vervelend vinden om het erover te hebben, maar het is belangrijk de campagne voort te zetten. Gesprekken kunnen lastig of pijnlijk zijn. Maar ze zijn altijd waardevol.’

Verbeterpunten

Het campagneteam merkt dat de posters en de teksten op de beeldschermen uitnodigen tot gesprek. Er zijn ook verbeterpunten. Petter: “Er is kritiek op bepaalde teksten, omdat ze niet goed aansluiten bij studenten of te veel nadruk leggen op actie van degene die ongewenst gedrag ervaart. Daarnaast vraagt de Engelstalige slogan (‘just ask’) om een aanpassing, deze lijkt minder goed de boodschap over te brengen. Er zijn suggesties gedaan om in het tweede deel van de campagne voorbeelden van gewenst gedrag zichtbaar te maken, zodat mensen kunnen leren om zowel bij zichzelf als bij anderen positieve gedragingen te herkennen. Alle feedback wordt gebruikt bij het ontwikkelen van nieuwe teksten en uitingen voor het vervolg van deze campagne.’

Verder werken aan een veilige werk- en studieomgeving

Voor de tweede fase van de campagne verzamelt het team ook directe input van verschillende doelgroepen. Daarnaast voeren ze een korte evaluatie uit onder collega’s in de ondersteuningsstructuur, met een paar vragen over de campagne en over de handreiking Eerste hulp bij meldingen en signalen van ongewenst gedrag. Petter: ‘Na de zomer zullen we rapporteren over de uitkomsten en aangeven hoe het vervolg van de campagne eruit gaat zien. We zijn tevreden over de eerste bevindingen van de campagne en blij met de nuttige feedback die we ontvangen. We zullen deze gebruiken om de campagne te verbeteren. Met als doel bij te dragen aan een verbeterde veilige werkomgeving voor iedereen binnen de RUG.’

Laatst gewijzigd:26 juni 2023 15:47
View this page in: English

Meer nieuws

  • 10 juni 2024

    Om een wolkenkrabber heen zwermen

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 24 mei 2024

    Lustrum 410 in beeld

    Lustrum 410 in beeld: Een fotoverslag van het lustrum 2024

  • 21 mei 2024

    Uitslag universitaire verkiezingen 2024

    De stemmen zijn geteld en de uitslag van de universitaire verkiezingen is binnen!