Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Aantal inschrijvingen aan de RUG daalt licht

07 november 2022

De Rijksuniversiteit Groningen telt per oktober 2022 in totaal 37.137 inschrijvingen. Dat zijn er iets minder dan vorig collegejaar, een lichte daling van 0,3 procent. Het aantal nieuwe inschrijvingen lijkt vooral een correctie op de stijgingen die de afgelopen twee jaar plaatsvonden als gevolg van de coronapandemie. Ook uitstel van inschrijving vanwege de aanstaande herinvoering van de basisbeurs speelt mogelijk een rol. Het landelijke marktaandeel van de RUG stabiliseert met 10,1 procent.

Afgelopen september verwelkomde de RUG 7.349 nieuwe inschrijvingen bij een bacheloropleiding. Dat zijn 136 minder dan vorig jaar, wat neerkomt op een daling van 1,8 procent. Bij de meeste andere universiteiten in Nederland daalt de instroom in de bachelor ook. Dit jaar noteerde de RUG 4.476 nieuwe inschrijvingen bij een masteropleiding. Dat zijn 603 minder dan vorig jaar, wat neerkomt op een daling van 11,7 procent. Een landelijke vergelijking leert dat alle universiteiten dit collegejaar minder masterinschrijvingen registreren. Het RUG-marktaandeel van de totale bachelorinstroom en de masterinstroom blijft stabiel met respectievelijk 9,7 en 8,9 procent.

Internationale studenten

Het aantal inschrijvingen van internationale studenten stijgt met 5,4 procent naar in totaal 9.925 inschrijvingen. Dat is bijna 27 procent van het totaal aantal inschrijvingen. De meeste internationale studenten komen uit de Europese Economische Ruimte (EER). Ongeveer een kwart van de internationale studenten komt van buiten de EER.

Laatst gewijzigd:08 november 2022 16:33