Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Vijf RUG docenten ontvangen Comenius-beurzen

20 mei 2022

5 RUG docenten ontvangen Comenius-beurzen. De beurzen stellen onderwijsprofessionals in staat om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen. Dit zijn ze:

Leadership Fellows

Prof. dr. Jan Riezebos (FEB)

Waarde creëren uit studentdiversiteit door middel van logistieke innovaties

Studentdiversiteit is in het hedendaags onderwijs eerder norm dan uitzondering. Diversiteit zou waarde moeten toevoegen aan het leerproces van alle studenten. Uit onderzoek blijkt echter dat de ontwikkeling van diversiteit tot aanwinst voor het leerproces van studenten een zorgvuldige planning van docenten vereist. Bij een slechte aansturing kan diversiteit leiden tot spanningen en meer vooroordelen tussen studenten onderling. Om diversiteit op een positieve manier te benutten, hebben docenten zowel technische als pedagogische training en begeleiding nodig. Dit project biedt technologische ondersteuning voor, onder andere, inclusief groepswerk door middel van onderwijslogistiek, en pedagogische ondersteuning door middel van inclusiviteitstrainingen.

Senior fellows

Dr. Oksana Kavatsyuk (UCG)

Let’s WeBWork together: samenwerking tussen faculteit en studenten voor succesvol blended/hybride onderwijs

Tools voor blended onderwijs staan niet altijd garant voor goede studieresultaten. Het is essentieel om onderwijs te ontwerpen dat de vorming van communities en samenwerking tussen studenten bevordert. Wij hebben een alomvattende strategie ontwikkeld die de vorming van communities en samenwerking tussen studenten bevordert en die gericht is op het humaniseren van online/hybride onderwijs door in te zetten op vertrouwen, aanwezigheid, bewustzijn en empathie. Er worden eenvoudige stap-voor-stap richtlijnen voor docenten gemaakt, waaronder een projectwebsite, instructies en instructiefilmpjes over het humaniseren van online/hybride onderwijs en het gebruik van het platform WeBWork Open-Source voor opdrachten. Studenten worden ingezet als co- creatoren en testers en doen unieke ervaring op in programmeren, communicatie en management.

Teaching fellows

Dr. M.H. Lee (FSE)

Ontwikkeling van een kader voor optimalisatie van bestaande curricula voor hybride onderwijs

Veel studenten komen naar de universiteit om exacte vakken te studeren, maar hebben wellicht een bijbaan nodig om hun collegegeld en huisvesting te bekostigen. Met het oog op de recente stijging van het aantal doctoraalstudenten dat zich inschrijft voor studies in die richting, met vaak grote inleidende vakken waarbij tijdens de colleges en werkcolleges niet genoeg fysieke ruimte beschikbaar is voor alle studenten, moeten universiteiten gaan nadenken over een manier om die vakken te reorganiseren; een van de oplossingen is hybride onderwijs. In ons project stellen wij voor om een kader te ontwikkelen dat gebaseerd is op onderzoek naar doeltreffende onderwijspraktijken en dat docenten kunnen gebruiken om hun bestaande curriculum af te stemmen op hybride onderwijs.

Dr. Gerd Weitkamp (FSS)

Het meten en bedenken van ruimtelijk ontwerp: integratie van geospatiale metingen en virtuele werkelijkheden ter bevordering van de ruimtelijke vaardigheden van studenten bij gezamenlijke ruimtelijke planning en ruimtelijk ontwerp

Complexe ruimtelijke problemen in stedelijke gebieden vragen om de integratie van kennis vanuit verschillende perspectieven om weloverwogen beslissingen over stedenbouwkundige ontwerpen te kunnen nemen. In dit project ontwikkelen we een onderwijsmodule waarin we onder andere gebruikmaken van een ‘Geospatialreality’-toolset, waarmee met ruimtelijke data stedelijk gebied kan worden ontworpen op basis van kwantitatieve metingen van ruimtelijke kenmerken en subjectieve ervaringen in een virtual reality-omgeving. De toolset is interactief en dynamisch: veranderingen in het ontwerp werken door in de kwantitatieve metingen en de ervaring in VR. In de module wordt geleerd hoe een ontwerp kan worden gemaakt door middel van methoden waarin herhaling en samenwerking centraal staan. Dit maakt een transdisciplinaire benadering mogelijk.

Dr. Audrey Rousse-Malpat (Arts)

Een meertalige benadering voor studenten uit een brede taalopleiding

Als taalstudent komt dit probleem je waarschijnlijk bekend voor: je wilt Frans als hoofdvak volgen, maar de meeste vakken binnen jouw taalopleiding worden aangeboden in het Engels. Toch wordt van je verwacht dat je tijdens je bacheloropleiding een hoog niveau van Frans bereikt. Met dit project willen we je helpen door een meertalige opleiding aan te bieden waarin je elkaars taal en culturele perspectieven leert begrijpen en ondertussen aan je Frans blijft werken door middel van strategieën als taalvergelijking, vertaling en wederzijds begrip. Een primeur voor universiteiten!

Comenius
Laatst gewijzigd:20 mei 2022 13:56
View this page in: English

Meer nieuws

  • 16 december 2024

    Jouke de Vries: ‘De universiteit zal wendbaar moeten zijn’

    Aan het einde van 2024 blikt collegevoorzitter Jouke de Vries terug op het afgelopen jaar. Daarbij gaat hij in op zijn persoonlijke hoogte- en dieptepunten en kijkt hij vooruit naar de toekomst van de universiteit in financieel moeilijke tijden.

  • 10 juni 2024

    Om een wolkenkrabber heen zwermen

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 24 mei 2024

    Lustrum 410 in beeld

    Lustrum 410 in beeld: Een fotoverslag van het lustrum 2024