Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Universiteitsmuseum werkt mee aan Biënnale in Venetië

20 april 2022

Het Universiteitsmuseum van de Rijksuniversiteit Groningen heeft enkele bijzondere onderwijsmodellen van papier-maché in bruikleen gegeven aan de Biënnale in Venetië. Dit jaar vindt de 59e editie van het toonaangevende kunstfestival plaats. De tentoonstelling van 2022 draagt de naam ‘Milk of Dreams’.

Het gaat om zes baarmoedermodellen, die rond 1840 gemaakt zijn door de Franse firma Auzoux. Ze waren nog in gebruik in de tijd dat Aletta Jacobs als eerste vrouwelijke studente medicijnen studeerde in Groningen.

“Het universiteitsmuseum heeft een aantal bijzondere ‘Auzoux modellen’ in collectie en de belangrijkste zijn nu uitgeleend.”, aldus directeur Arjen Dijkstra. “Onze grote spierman, een volledig papier-maché model van het mannelijk lichaam, staat op dit moment in het Universiteitsmuseum Gent. En nu zijn ook de baarmoedermodellen op reis! We kunnen niet wachten tot ze terug zijn, maar natuurlijk zijn we vooral ontzettend trots mee te werken aan de belangrijkste kunsttentoonstelling ter wereld.”

De modellen zijn tot en met 27 november te zien in Venetië, Italië.

Auzoux
Laatst gewijzigd:20 april 2022 09:27