Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Geen accreditatie voor studentenvereniging Vindicat

10 december 2020

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de Hanzehogeschool Groningen (HG) nemen het advies van de Accreditatiecommissie Studentenorganisaties over om studentenvereniging Vindicat atque Polit niet te accrediteren voor het lopende collegejaar 2020 - 2021. De hoofdreden hiervoor is dat de maatregelen van de afgelopen jaren nog niet voldoende hebben geleid tot de gewenste cultuurverandering. De commissie vindt ook dat er onvoldoende regie van de Senaat is in het voorkomen van incidenten tijdens de coronacrisis. De Colleges van Bestuur hebben besloten om Vindicat tot 15 september 2021 niet uit te nodigen voor officiële gelegenheden.

Nog geen cultuurverandering

De Accreditatiecommissie Studentenorganisaties ziet ondanks de maatregelen van het afgelopen jaar nog geen breed gedragen cultuurverandering die voldoende in gang is gezet en gehouden. Ook is voor de commissie de voortgang van de cultuurverandering die in het vorige accreditatierapport wel naar voren kwam, onvoldoende zichtbaar. Belangrijke punten:

• Het urgentiegevoel om overmatig alcoholgebruik binnen de vereniging aan te pakken lijkt nog te ontbreken; uit interne enquêtes blijkt dat alcohol nog steeds een grote rol speelt;
  • Proactief beleid ten aanzien van de gewenste cultuurverandering ontbreekt; er wordt reactief, achteraf gereageerd op incidenten, in plaats van deze te voorkomen. Interne enquêtes tonen aan dat de leden van Vindicat onvoldoende een cultuurverandering ervaren;
  • Ondanks dat de Senaat de CvB’s en de politie consequent informeert in geval van incidenten, hebben zij verzuimd dit te doen bij een recent incident vlak voor de Kermesse: een evenement dat ondanks corona doorgang kon vinden. Zowel de Accreditatiecommissie als de CvB’s hebben via de media vernomen dat dit incident had plaatsgevonden.

De Accreditatiecommissie realiseert zich dat de coronacrisis ook het besturen van de vereniging moeilijk maakt. Ook ziet de commissie dat er stappen zijn gezet in het melden van incidenten door de Senaat, en uit het verslag van Vindicat blijkt dat de vorige en huidige Senaat maatregelen heeft genomen om het veranderingsproces op gang te brengen. De commissie noemt in het bijzonder de thema-avonden met aandacht voor diversiteit, cultuurverandering, het schenken van alcoholvrij bier en het aanbieden van water tijdens feesten.

Besluit van de onderwijsinstellingen

De Hanzehogeschool en de RUG onderschrijven de conclusies van de Accreditatiecommissie, en hebben het volgende besloten:

• Vindicat wordt niet geaccrediteerd voor het resterende collegejaar 2020 – 2021;
  • Vindicat krijgt geen uitnodigingen voor officiële gelegenheden tot 15 september 2021, dus ook niet voor de opening van het Academisch Jaar en Hogeschooljaar 2021/2022;
  • De relatie met Vindicat wordt niet verbroken. De CvB’s zien graag dat Vindicat de ingeslagen weg naar de gewenste cultuurverandering met voldoende urgentiebesef oppakt, zodat zij in het collegejaar 2021/2022 kunnen worden voorgedragen voor een heraccreditatie.

De bestuursbeurzen (volgens het Profileringfonds) voor het collegejaar 2020/21 zijn reeds uitgekeerd voorafgaand het accreditatieproces en kunnen niet worden teruggevorderd.

Bestuurders aan het woord

Annemarie Hannink, lid van het College van Bestuur Hanzehogeschool: “De coronacrisis is voor iedereen lastig, ook voor studenten en studentenorganisaties. Juist dan is een gezonde en veilige studentengemeenschap in Groningen van groot belang. Ondanks de inspanningen en ervaringen van de afgelopen jaren is de veranderingsbereidheid binnen Vindicat helaas nog niet voldoende breed gedragen.”

Rector Magnificus Cisca Wijmenga van de RUG: “In deze tijd is het des te belangrijker om je aan de regels te houden en het goede voorbeeld te geven. Dat mogen we verwachten van de oudste studentenvereniging van Nederland. Ik hoop dat de urgentie gevoeld wordt bij de Senaat en de leden, ook ten aanzien van de meldingen en de daaruit voortkomende verbeteracties. De bal ligt bij Vindicat; wanneer zij de cultuurverandering voldoende weten door te zetten, komen ze in aanmerking voor een heraccreditatie per 1 oktober 2021.”

Achtergrond Accreditatiecommissie Studentenverenigingen en Vindicat

In het najaar van 2016 brachten incidenten aan het licht dat het bij een aantal studentenorganisaties in Groningen tijd is voor een cultuurverandering. Vervolgens is een systeem van verenigingsaccreditatie opgezet; in totaal zes studentenorganisaties hebben deze doorlopen. In juli 2017 is het eerste rapport van de Accreditatiecommissie Studentenorganisaties over Vindicat gepubliceerd. Toen hebben RUG en Hanzehogeschool besloten om Vindicat onder voorwaarden te accrediteren voor een jaar, tot augustus 2018. In september 2017 is door beide Colleges van Bestuur de uitbetaling van bestuursbeurzen opgeschort, op grond van een incident in de introductieperiode van het studiejaar 2017-2018. In mei 2018 is naar aanleiding van een in eerste instantie niet gemeld geweldsincident besloten om de bestuursbeurzen definitief in te trekken voor dat jaar.

In oktober 2018 is door de commissie aan de beide CvB’s het advies gegeven om Vindicat voor het studiejaar 2018/2019 niet te accrediteren. Dit advies werd door beide instellingen ongewijzigd overgenomen. In oktober 2019 constateren de beide CvB’s op basis van het advies van de Accreditatiecommissie dat Vindicat een positieve ontwikkeling laat zien op de verschillende punten. Besloten werd Vindicat onder voorwaarden te accrediteren voor een periode van 1 jaar.

Laatst gewijzigd:10 december 2020 17:22