Nieuwe leden Young Academy Groningen
De Young Academy Groningen is een club voor de meest getalenteerde, enthousiaste en ambitieuze jonge onderzoekers van de universiteit. De leden komen uit allerlei verschillende vakgebieden en disciplines die een passie hebben voor wetenschap. Hun missies zijn: het stimuleren van dialoog en samenwerking tussen disciplines binnen en buiten de Rijksuniversiteit Groningen; een stem geven aan jonge onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen om het beleid te beïnvloeden; het stimuleren van investeringen in de professionele ontwikkeling van beginnende loopbaanonderzoekers aan de Rijksuniversiteit Groningen; verkennen van nieuwe benaderingen om wetenschap en samenleving met elkaar te verbinden, met bijzondere aandacht voor Noord-Nederland. Onlangs zijn 7 nieuwe leden geïnstalleerd op de YAG.
In maart zijn de nieuwe leden geselecteerd. Als YAG-leden zijn zij namens de Early Career Research community ambassadeurs voor wetenschap aan de RUG. Ze zullen toetreden tot de huidige 35 leden en officieel beginnen in het nieuwe academische jaar in september en worden verwelkomd tijdens hun officiële installatieceremonie. Susanne Täuber, YAG-bestuurslid en voorzitter van de selectiecommissie: "De nieuwe leden passen uitstekend bij de visie en missie van de YAG vanwege hun toewijding aan de wetenschap, hun sterke inzet voor publieke betrokkenheid, interdisciplinair onderzoek en hun passie voor wetenschapsbeleid en het lot van onderzoekers in de vroege loopbaan. Tegelijkertijd zijn we enthousiast over de nieuwe impulsen die de nieuwe leden zullen geven aan de activiteiten van de YAG: bijdragen tot het verder versterken van de banden tussen de universiteit en de samenleving, door de betrokkenheid bij "het Noorden" te vergroten , en met nieuwe ideeën om de missie van de YAG te bevorderen om de universiteit gelijker, diverser en inclusiever te maken. "
Prof. Lisa Herzog
Ik kijk ernaar uit om samen te werken met een stel enthousiaste academici uit verschillende vakgebieden! Als filosoof die zich richt op politiek denken en economische rechtvaardigheid heb ik een breed begrip van wat het betekent om academicus te zijn. Een van de onderwerpen waar ik me momenteel mee bezighoud, is de rol van experts in een democratie - hoe kunnen we democratische gelijkheid afstemmen op de noodzaak om op specialistische kennis te vertrouwen? De dialoog met het grote publiek is altijd onderdeel geweest van mijn werk en ik hoop hier ook in het kader van de Young Academy Groningen aan bij te dragen.
Andere thema's die me na aan het hart liggen, zijn diversiteit en interdisciplinariteit: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de academische wereld een plek is voor iedereen, ongeacht achtergrond? En hoe kunnen we bruggen bouwen tussen vakgebieden om moeilijke wetenschappelijke vragen en urgente maatschappelijke problemen aan te pakken? Het aanpakken van deze problemen houdt ook in: hoe kunnen we de prikkels en loopbaancriteria in de academische wereld aanpassen om verschillende soorten bijdragen mogelijk te maken? Young Academy's kunnen een belangrijke rol spelen in het vooruithelpen van de academische wereld, en door mijn deelname aan de Young Academy Groningen hoop ik een bijdrage te leveren aan dat proces.
Dr. Sonja Billerbeck
(Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute, Faculteit Science en Engineering)
Ik ben een synthetisch bioloog die geïnteresseerd is in het maken van genetisch gemodificeerde micro-organismen en kunstmatig ontwikkelde eiwitten voor toepassingen in de basiswetenschappen, de volksgezondheid, de landbouw en de duurzame chemie.
De natuur biedt een overvloed aan genetisch gecodeerde functies, zoals receptoren die de omgeving kunnen aanvoelen of pathogenen kunnen detecteren, enzymen die metabolieten in waardevolle chemicaliën kunnen omzetten of vervuilende stoffen kunnen afbreken, of natuurlijke producten die pathogene microben kunnen doden. Deze functies zijn verdeeld over de genomen van verschillende organismen, maar door de genetische code te handhaven zodat deze door alle organismen kan worden gelezen en vertaald , kunnen functies worden verzameld, op nieuwe manieren worden gecombineerd en gemodificeerd om organismen te bouwen met nieuwe natuurgetrouwe functies. Mijn algehele doel is om nieuwe kennis, ontwerpprincipes en -technologieën, innovatieve ideeën en proof-of-concepts te leveren die biogebaseerde oplossingen bieden voor mondiale uitdagingen.
Ik ben niet alleen geïnteresseerd in de wetenschap zelf, maar ook in hoe deze zich tot de samenleving verhoudt, wat tot uiting komt in mijn master in wetenschapsgeschiedenis. Mijn deelname aan de YAG is een geweldige kans om mijn twee interesses te combineren en verkennen en bij te dragen aan de beleidsvorming van de RUG. Ik wil me richten op de uitdaging van "effectieve kenniscreatie en -benutting" en beginnende onderzoekers helpen inzien hoe hun eigen onderzoeksbelangen effectief kunnen worden afgestemd op (1) wat volgens de samenleving en de politiek zou moeten worden onderzocht en (2) het type onderzoek en expertise waar niet-academische entiteiten, zoals de industrie, behoefte aan hebben.
Dr. Casper van der Kooi
In mijn onderzoek bestudeer ik hoe bloemen hun kleuren krijgen en hoe die kleuren zijn geëvolueerd in de ogen van de dieren die ze bekijken. Bloeiende planten worden bestoven door een diverse groep dieren die de wereld op verschillende manieren zien. Als planten zich willen voortplanten, moeten hun bloemen aantrekkelijk zijn voor bestuivers, maar tegelijkertijd onaantrekkelijk zijn voor andere dieren, een optimale temperatuur behouden en het voortplantingsresultaat maximaliseren. Alles bij elkaar leidt dit tot een reeks (vaak tegenstrijdige) selectievoorwaarden voor planten en bestuivers. Ik maak gebruik van biofysica om de optische en thermische eigenschappen van bloemen te bestuderen en deze binnen een evolutionair kader van het dierlijk gezichtsvermogen en reproductieve biologie te plaatsen.
Ik kijk er erg naar uit om me aan te sluiten bij de levendige community van de Young Academy en hoop me te laten inspireren door de vele slimme leden. Ik verheug me er vooral op om contact te leggen met academici buiten mijn eigen onderzoeksgebied.
Dr. Lukas Linsi
Lukas Linsi promoveerde in 2016 in internationale betrekkingen aan de London School of Economics. Voordat hij bij de RUG kwam, was hij postdoc aan de Universiteit van Amsterdam en gastdocent aan het Weatherhead Centre for International Affairs van Harvard University.
Zijn onderzoek en onderwijs, gelegen op het snijvlak van politicologie, economie, bedrijfskunde en sociologie, verkent de sociale en politieke implicaties van economische herstructurering in het begin van de eenentwintigste eeuw. Zijn recentste werk richt zich met name op politieke interpretatie en gebruik/misbruik van economische indicatoren. Dit werk is gepubliceerd in enkele toonaangevende tijdschriften op het gebied van internationale betrekkingen en politicologie. Zijn onderzoek is onder meer gefinancierd door de Swiss National Science Foundation en het International Inequalities Institute. Linsi heeft ook verscheidene prijzen gewonnen voor zijn onderwijs, waaronder de publieksprijs van de Docent van het Jaar 2019-verkiezing van de Faculteit der Letteren van de RUG.
Als nieuw lid van de Young Academy Groningen kijkt hij ernaar uit een bijdrage te leveren aan het versterken van de onderzoeksrelaties binnen de verschillende RUG-faculteiten en het ondersteunen van initiatieven om de gebruikte procedures voor het evalueren van de voortgang van een academische loopbaan verder te diversifiëren.
Dr. Marcos Guimarães
Dr. Marcos Guimarães is universitair docent aan het Zernike Institute for Advanced Materials en geeft graag les, zowel in de klas als in het laboratorium. Zijn onderzoeksgroep richt zich op het samenspel van licht, magnetisme en elektriciteit in nanomaterialen. Inzicht in dit samenspel bevordert de kennis over nieuwe materialen en apparaten, wat kan leiden tot efficiëntere computergeheugens en optisch-elektronische apparaten, zoals leds. Zijn onderzoek heeft belangrijke beurzen en fellowships ontvangen, zoals de Veni- en Start-Up-beurzen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en het Kavli Institute Individual Fellowship aan Cornell University, VS.
Dr. Guimarães ziet de Young Academy Groningen als een cruciale pijler van de Rijksuniversiteit Groningen, die jonge onderzoekers nauw verbindt met de samenleving. Marcos wil zich bij de Young Academy Groningen richten op wetenschapscommunicatie en outreach door docenten praktische tools aan te bieden waarmee ze studenten kunnen inspireren een carrière in de wetenschap na te streven. Een van zijn doelen is om een demonstratiebibliotheek te starten, met apparatuur en gidsen om demonstraties toegankelijker te maken voor wetenschapsonderwijzers in de regio. Als internationaal medewerker van de RUG die op drie verschillende continenten heeft gewoond, wil hij ook graag helpen om de RUG multicultureler te maken
Dr. Hanna van Loo
Hanna van Loo is psychiater en universitair docent op de afdeling psychiatrie van het UMCG. Ze heeft een parttime onderzoeksaanstelling aan het Broad Institute (Boston, VS) en is geaffilieerd aan de Virginia Commonwealth University (Virginia, VS).
Dr. van Loo studeerde geneeskunde en filosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen en raakte geïnteresseerd in de classificatie van de ziekte depressie. Patiënten met depressie vertonen een grote variatie in symptomen, ziekteverloop en reactie op behandeling.
Hoe kunnen we de diverse patiënten met de diagnose depressie het beste begrijpen en behandelen? Ze gebruikte nieuwe dataminingtechnieken om vast te stellen welke subtypen van depressie een ernstiger ziekteverloop voorspellen. Haar huidige onderzoek richt zich op de interactie tussen genen en omgevingen bij de erfelijke overdracht [A1] van depressie.
Haar onderzoek heeft een sterk interdisciplinair karakter en combineert inzichten uit de klinische psychiatrie, statistisch leren, genetica en wetenschapsfilosofie. Hiermee wil ze de classificatie, het begrip en de behandeling van depressie helpen te verbeteren. Samen met de andere YAG-leden wil ze bijdragen aan interdisciplinaire en internationale samenwerkingen, aan een gezond werkklimaat voor beginnende onderzoekers en aan het overbrengen van het belang van wetenschap aan de samenleving.
Dr. Julia Costa Lopez
Ik ben momenteel universitair docent geschiedenis en theorie van internationale betrekkingen aan de opleiding Internationale Betrekkingen en Internationale Organisatie. Mijn onderzoeksinteresse gaat uit naar de verschillende manieren waarop internationale betrekkingen in het verleden zijn geïnterpreteerd, met name in de middeleeuwen en vroegmoderne periodes, en hoe we door bestudering hiervan onze huidige concepten om de wereld te analyseren beter kunnen begrijpen en verbreden. Mijn huidige onderzoek, gefinancierd door een NWO VENI-beurs, bekijkt hoe ideeën over de aard van mensen en politieke gemeenschappen zich ontwikkelden in de context van de vroege Atlantische verkenningen van Iberische bestuursvormen in de veertiende en vijftiende eeuw: hoe werden ideeën over samenleven veranderd door contacten tussen radicaal verschillende samenlevingen? En hoe kunnen deze verschillende denkwijzen ons helpen nadenken over hoe we in de huidige tijd kunnen samenleven?
Ik kijk ernaar uit om me aan te sluiten bij de YAG en de kans te krijgen om samen met andere leden interdisciplinaire projecten op te zetten en nieuwe dialogen over onderwijs en onderzoek te starten. Ik wil me in het bijzonder inzetten om de toegang tot het hoger onderwijs te verbreden door outreach-activiteiten te organiseren die aansluiting zoeken tussen het onderzoek aan de universiteit en traditioneel ondervertegenwoordigde groepen.
Laatst gewijzigd: | 29 mei 2024 13:35 |
Meer nieuws
-
10 juni 2024
Om een wolkenkrabber heen zwermen
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
21 mei 2024
Uitslag universitaire verkiezingen 2024
De stemmen zijn geteld en de uitslag van de universitaire verkiezingen is binnen!