Photo report: Hacking brains in Psychology
Hallways, a basement and closed doors behind which small rooms hide, each with their own purpose – the laboratory areas in the department of Psychology are easy to see as a basic illustration of our brains. And just like in our brains, in the department of Psychology, more is happening than meets the eye. Everyone knows about the EEG caps full of electrodes to measure brain activity. But over the course of the years, psychologists have developed all sorts of laboratory areas to conduct research into the various functions of our brains. These new areas owe much to the renowned Groningen professor Gerardus Heymans, who put experimental psychology in the Netherlands on the map a century ago.
The experiments and simulations are sometimes deceptive, however. This is evident from the story of the test subject who had to make a call from the driving simulator to test the impact of telephone use on driving behaviour. After the call, she threw her phone on the passenger seat – or so she thought. Because the seat wasn’t actually there, of course...
(Photos: Elmer Spaargaren. Many thanks to Mark Span, DataLab Psychology, for his contribution.)
![Hoe reageren we op andere weggebruikers, wat doet afleiding met ons, wat voor invloed heeft veroudering op rijgedrag? De nieuwste rijsimulator heeft een bewegende voet, waardoor je bij gas geven ook echt in je stoel wordt gedrukt.How do we react to other road users? How do diversions affect us? What impact does ageing have on driving behaviour? The newest driving simulator has a moving base so that when you accelerate, you are really pushed back against the seat.](/about-ug/latest-news/news/archief2020/nieuwsberichten/psy103032020psychologietestopstelling05.jpg)
![Met de eyetracker meten onderzoekers waar ons oog naar kijkt. Kennis die bruikbaar is bij bijvoorbeeld onderzoek naar hoe we lezen, informatie verwerken en onze aandacht aan iets geven.With the eye tracker, researchers can measure what our eyes are looking at. This generates knowledge that is useful for, for example, research into how we read, process information and pay attention to things.](/about-ug/latest-news/news/archief2020/nieuwsberichten/psy2b04022020psychologie10.jpg)
![De topsportonderzoekers bij psychologie kijken met roeisimulatoren o.a. hoe competitie werkt. Pept een voorsprong je op en ontmoedigt een achterstand?Researchers of elite sports use rowing simulators to look at how competition works, as well as other things. Does being in the lead give athletes a mental boost and do delays discourage them?](/about-ug/latest-news/news/archief2020/nieuwsberichten/psy304022020psychologie11.jpg)
![Pong, het klassieke computerspel op de Commodore, maar dan in het groot. Door de schuif te bewegen kunnen proefpersonen een balletje vangen. Hoe anticiperen ze op snelheid en richting van de bal?Pong, the classic computer came on the Commodore, but then enlarged. By moving the slide, test subjects can catch a ball. How do they anticipate the speed and direction of the ball?](/about-ug/latest-news/news/archief2020/nieuwsberichten/psy404022020psychologie14.jpeg)
![16 stoelen, 16 pc’s, 16 proefpersonen die bijvoorbeeld op een toets moeten drukken als... Veel mensen die een klein taakje doen, dat zorgt voor voldoende data voor een publicatie.Sixteen chairs, 16 computers, 16 test subjects that need to press a button, for example, when something happens. Making many people carry out a small task ensures that enough data is gathered for a publication.](/about-ug/latest-news/news/archief2020/nieuwsberichten/psy504022020psychologie06.jpg)
![Wat gebeurt er bij een uittreding (out-of-body experience)? Door een proefpersoon in een VR-omgeving naar zichzelf te laten kijken valt bijvoorbeeld te meten hoe deze reageert als de virtuele ik wordt bedreigd of geraakt door een hamer.What happens in the case of an out-of-body experience? By allowing a test subject to look at themselves in a VR environment, it is possible to measure how they react if their virtual self is threatened or hit with a hammer, for example.](/about-ug/latest-news/news/archief2020/nieuwsberichten/psy604022020psychologie15.jpg)
![Bijna een museumstuk, deze EEG-versterker van 40 jaar oud. Door technici van Psychologie zelf gebouwd, in een tijd dat zulke apparaten nog niet door andere partijen werden geproduceerd. Deze diende als voorbeeld voor latere, commerciële varianten.It is almost a museum piece, this 40-year-old EEG amplifier. It was built by technicians from the department of Psychology themselves, at a time when such equipment was not produced by other parties. This served as an example for later, commercial variants.](/about-ug/latest-news/news/archief2020/nieuwsberichten/psy704022020psychologie05.jpg)
![Detail van de EEG-versterker.The old EEG amplifier](/about-ug/latest-news/news/archief2020/nieuwsberichten/psy7b04022020psychologie08.jpg)
Last modified: | 20 June 2024 07.56 a.m. |
More news
-
15 July 2024
12 million euros for research into the impact of green hydrogen
A consortium to study the socio-economic impact of hydrogen, including three researchers at the University of Groningen, has been granted 12 million euros from the NWO.
-
11 July 2024
Royal decoration for dedicated Professor and mentor
On Thursday 11 July 2024, José Heesink retired. During her farewell, she received a royal decoration from Koen Schuiling, Mayor of the Municipality of Groningen.
-
27 June 2024
Practising with VR preschool class wins Dutch Education Award 2024
The project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ [Order in the classroom with virtual reality] of the University of Groningen won the Dutch Education Award 2024. The Dutch Education Award is the highest award in secondary vocational and higher...